Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorItkonen, Matti
dc.contributor.advisorRautiainen, Katri-Helena
dc.contributor.authorLaitinen, Tuulimari
dc.date.accessioned2023-06-05T10:09:41Z
dc.date.available2023-06-05T10:09:41Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87419
dc.description.abstractTutkimus käsittelee musiikkiterapian keinoja autismin kirjon lasten kuntoutuksessa länsimaissa. Tarkoituksena oli selvittää, millä eri tavoin musiikkiterapiaa käytetään autismin kirjon lasten kanssa ja minkälaisia vaikutuksia sillä on heidän hyvinvoinnilleen. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Miten musiikkiterapiaa käytetään autismin kirjon lasten kuntoutuksessa? 2. Millä tavoin musiikkiterapian käyttö kuntoutuksessa vaikuttaa autismin kirjon lasten hyvinvointiin? Tutkimus on integroiva kirjallisuuskatsaus, jonka tulokset on analysoitu fenomenologisen analyysin keinoin. Kohteena on länsimaiden autismin kirjon lapset, joiden kanssa on käytetty erilaisia musiikkiterapian muotoja. Aineisto on kuvattu narratiivisesti sekä teemoiteltu luvussa 7. Tutkimusta varten käsitelty kirjallisuus viittaa vahvasti jo aiempaan tutkimukseen siitä, että musiikkiterapia on tehokas terapiamuoto autismin kirjon lapsilla. Musiikkiterapialla on positiivisia vaikutuksia lasten kielelliseen kehitykseen, kommunikointiin, lapsi-vanhempisuhteeseen, älylliseen kehittymiseen, autismin oireisiin sekä fyysiseen ja emotionaaliseen hyvinvointiin. Myös neutraaleja ja negatiivisia vaikutuksia nousi esille, joskin paljon vähemmän. Musiikkiterapian vaikutusten tutkimus ohjaa jatkotutkimusta ja osoittaa, mitkä keinot terapiassa ja kuntoutuksessa ovat valideja. Autismin kirjon diagnoosien määrän kasvu ja toisaalta musiikkiterapian ja sen muihin tieteenaloihin linkittymisen tutkimuksen myötä voidaan tuoda autismin kirjon häiriön kuntoutukseen ja terapiaan uudenlaisia, toimivia käytäntöjä.fi
dc.format.extent62
dc.language.isofi
dc.titleMusiikkiterapian vaikutukset autismin kirjon lasten hyvinvointiin kuntoutuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306053480
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysomusiikkiterapia
dc.subject.ysokuntoutus
dc.subject.ysomusiikkiterapia
dc.subject.ysoautismi
dc.subject.ysohoitomenetelmät
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysoautismikirjon häiriöt
dc.subject.ysotutkimus
dc.subject.ysomusiikkiterapeutit
dc.subject.ysohyvinvointi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot