Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorNäykki, Piia
dc.contributor.authorNiskanen, Patrick
dc.date.accessioned2023-06-02T06:12:57Z
dc.date.available2023-06-02T06:12:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87397
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien ja peliavusteisen opetuksen asiantuntijoiden näkemyksiä videopelien merkityksestä kouluopetuksessa. Tarkastelun kohteena oli videopelien rooli kouluopetuksessa, peleistä opittavat asiat sekä keinot pelien opetuskäyttöön ja pelien opetuskäytössä koetut haasteet. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla opettajia ja videopelien opetuskäyttöön perehtyneitä asiantuntijoita (N = 4). Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Aineiston analyysi suoritettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimuksessa havaittiin, että opettajat ja peliavusteisen opetuksen asiantuntijat kokivat videopelit merkitykselliseksi kouluopetuksessa. Videopelien koettiin tarjoavan monipuolisia hyötyjä oppimiselle, kuten esimerkiksi oppimismotivaation lisääntymistä ja kielen oppimista. Tutkittavat esittivät myös keinoja videopelien opetuskäyttöön sekä toivat esille pelien opetuskäyttöön liittyviä haasteita. Tutkimuksen tulokset liittyen videopeleistä opittaviin asioihin ovat linjassa aiemman tutkimustiedon kanssa. Sen sijaan tutkimuksessa havaittuja opettajien videopelien opetuskäyttöä kohtaan koettuja asenteita ja videopelillisen opetuksen haasteita ei ole juurikaan tutkittu suomalaisen koulutusjärjestelmän kontekstissa. Tutkimus tarjoaa lähtökohtia jatkotutkimukselle liittyen kasvatusalan ammattilaisten asenteisiin ja näkemyksiin videopelien opetuskäyttöä ja siinä esiintyviä haasteita kohtaan.fi
dc.format.extent78
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.titleVideopelit oppimisen tukena : opettajien ja peliavusteisen opetuksen asiantuntijoiden näkemyksiä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306023451
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysokäsitykset
dc.subject.ysoasenteet
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysodigitaaliset pelit
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysopelaaminen
dc.subject.ysoopetusteknologia
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright