dc.contributor.advisor | Näykki, Piia | |
dc.contributor.author | Niskanen, Patrick | |
dc.date.accessioned | 2023-06-02T06:12:57Z | |
dc.date.available | 2023-06-02T06:12:57Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87397 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien ja peliavusteisen opetuksen asiantuntijoiden näkemyksiä videopelien merkityksestä kouluopetuksessa. Tarkastelun kohteena oli videopelien rooli kouluopetuksessa, peleistä opittavat asiat sekä keinot pelien opetuskäyttöön ja pelien opetuskäytössä koetut haasteet.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla opettajia ja videopelien opetuskäyttöön perehtyneitä asiantuntijoita (N = 4). Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Aineiston analyysi suoritettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimuksessa havaittiin, että opettajat ja peliavusteisen opetuksen asiantuntijat kokivat videopelit merkitykselliseksi kouluopetuksessa. Videopelien koettiin tarjoavan monipuolisia hyötyjä oppimiselle, kuten esimerkiksi oppimismotivaation lisääntymistä ja kielen oppimista. Tutkittavat esittivät myös keinoja videopelien opetuskäyttöön sekä toivat esille pelien opetuskäyttöön liittyviä haasteita.
Tutkimuksen tulokset liittyen videopeleistä opittaviin asioihin ovat linjassa aiemman tutkimustiedon kanssa. Sen sijaan tutkimuksessa havaittuja opettajien videopelien opetuskäyttöä kohtaan koettuja asenteita ja videopelillisen opetuksen haasteita ei ole juurikaan tutkittu suomalaisen koulutusjärjestelmän kontekstissa. Tutkimus tarjoaa lähtökohtia jatkotutkimukselle liittyen kasvatusalan ammattilaisten asenteisiin ja näkemyksiin videopelien opetuskäyttöä ja siinä esiintyviä haasteita kohtaan. | fi |
dc.format.extent | 78 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Videopelit oppimisen tukena : opettajien ja peliavusteisen opetuksen asiantuntijoiden näkemyksiä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306023451 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | käsitykset | |
dc.subject.yso | asenteet | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.subject.yso | digitaaliset pelit | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | pelaaminen | |
dc.subject.yso | opetusteknologia | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |