Pelillisten menetelmien strateginen hyödyntäminen
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Pelillistämisellä viitataan pelielementtien hyödyntämiseen käyttäjien motivoimiseksi pelien ulkopuolisissa asiayhteyksissä. Pelillistämisellä voidaan parantaa järjestelmiä ja motivoida käyttäjiä. Käytännön toteutuksissa pelillistämisellä
kuitenkin usein epäonnistutaan motivoimaan käyttäjiä haluttuun toimintaan.
Pelillistämistä toteutetaan usein yksinkertaisena prosessina, jossa järjestelmiin
lisätään pelillisiä elementtejä. Käyttäjien motivointi vaatii kuitenkin enemmän
kuin järjestelmien koristelua pelielementeillä. Tässä kandidaatintutkielmassa
tarkasteltiin pelillistämistä, sen menetelmiä ja strategiaa sekä näihin liittyviä
keskeisiä teorioita kirjallisuuskatsauksen keinoin. Tutkielman tavoitteena oli
auttaa pelillistämisen suunnittelijoita toteuttamaan järjestelmiä niin, että pelillistämisellä luodaan arvoa liiketoiminnalle ja edistetään asetettuja strategisia
tavoitteita. Strategian tulisi tutkielman perusteella ohjata koko organisaation
toimintaa siten, että toiminta hyödyttää mahdollisimman tehokkaasti ainutlaatuisen markkina-aseman tavoittelua. Strategian tulisi ohjata pelillistämisen tavoitteita, jotka puolestaan ohjaavat pelillistämisen suunnittelua ja toteutusta.
Pelillisten menetelmien tarkastelu osoitti, että menetelmiä ja niiden vaikutuskeinoja ymmärretään monilla eri tavoilla. Tutkielma osoitti, että menetelmiä on
tarpeen tarkastella asiayhteyden ja kohdeyleisön pohjalta, eivätkä tutkimukset
pysty kertomaan, miten ja mihin menetelmiä tulisi hyödyntää. Pelillistämisen
soveltaminen eri ympäristöihin tunnistetaan keskeiseksi jatkotutkimuksen kohteeksi. Pelillistämistä voidaan hyödyntää ainakin työn tehostamisessa, markkinoinnissa, kuntoilusovelluksissa, matkailun kehityksessä ja yhteiskuntavastuun
mukaisen toiminnan tukena. Tutkielmassa pelillistämisen menestystekijäksi
tunnistetaan se, miten hyvin suunnitteluvalinnoilla palvellaan kohdeyleisöä,
liiketoimintaympäristöä ja strategisia tavoitteita. Pelillistämisen strategista
hyödyntämistä tukemaan esiteltiin malli, joka sisältää tavoitteet, tunnistetun
kohdeyleisön, keinot tavoitteiden saavuttamiseksi sekä kokonaisuuden tarkastelun. Mallin mukaisella pelillistämisen suunnittelulla ja toteutuksella varmistetaan, että pelillistämisellä tuetaan strategian tunnistaman markkina-aseman
tavoittelua.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Osallisuus strategiaan käytännössä ja sen hyödyntäminen kilpailuetuna suomalaisessa finanssialan organisaatiossa
Heino, Julius (2021)Tässä Pro gradu -tutkielmassa tutkin osallisuutta strategiaan suomalaisessa finanssialan organisaatiossa. Pääteemoja ovat osallisuuden kokemus eri organisaatiotasoilla sekä osallisuuden hyödyntäminen mahdollisena organisaation ... -
Ketterien menetelmien hyödyntäminen henkilöstöhallinnossa
Viro, Maria (2024)Jatkuvassa muutoksessa olevat organisaatiot tarvitsevat vanhanaikaisten ja jäykkien toimintamallien tilalle uusia, nopeasti uusiin vaatimuksiin muotoutuvia menetelmiä, joilla edistetään liiketoimintaa. Näitä uusia menetelmiä ... -
Ketterien menetelmien hyödyntäminen videopelien julkaisun jälkeisessä ylläpitoprosessissa
Vilhunen, Eetu (2016)Viime vuosien aikana peliala on kasvanut voimakkaasti ja siitä on kehittynyt viihteen ala, jonka asiakaskunta vaatii entistä hauskempia ja viihdyttävämpiä pelejä. Pelien odotetaan myös hyödyntävän nopeasti kehittyvän ... -
Pelillisten elementtien käyttö Suomen museoissa vuonna 2021
Perttu, Soli (2021)Opinnäytetyö tarkastelee suomalaisten museonäyttelyiden yleisötyössä käytettäviä pelejä ja pelillistämisen elementtejä. Tutkimusmateriaali koostuu yleisötyöstä vastaaville museotyöntekijöille lähetetyn kyselyn vastauksista. ... -
Pelillisten elementtien vaikutus liikuntamotivaatioon
Jylhä, Suvi (2022)Tässä tutkielmassa käsitellään pelillistämistä ja sen vaikutuksia liikuntasovelluksien käyttäjien liikuntamotivaatioon. Pelillistäminen on käsitteenä melko uusi ja lähivuosina entistä useampi yritys on hyödyntännyt ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.