Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMehtälä, Saana
dc.contributor.authorLahdensuo, Ilari
dc.date.accessioned2023-06-02T05:50:46Z
dc.date.available2023-06-02T05:50:46Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87390
dc.description.abstractPelillistämisellä viitataan pelielementtien hyödyntämiseen käyttäjien motivoimiseksi pelien ulkopuolisissa asiayhteyksissä. Pelillistämisellä voidaan parantaa järjestelmiä ja motivoida käyttäjiä. Käytännön toteutuksissa pelillistämisellä kuitenkin usein epäonnistutaan motivoimaan käyttäjiä haluttuun toimintaan. Pelillistämistä toteutetaan usein yksinkertaisena prosessina, jossa järjestelmiin lisätään pelillisiä elementtejä. Käyttäjien motivointi vaatii kuitenkin enemmän kuin järjestelmien koristelua pelielementeillä. Tässä kandidaatintutkielmassa tarkasteltiin pelillistämistä, sen menetelmiä ja strategiaa sekä näihin liittyviä keskeisiä teorioita kirjallisuuskatsauksen keinoin. Tutkielman tavoitteena oli auttaa pelillistämisen suunnittelijoita toteuttamaan järjestelmiä niin, että pelillistämisellä luodaan arvoa liiketoiminnalle ja edistetään asetettuja strategisia tavoitteita. Strategian tulisi tutkielman perusteella ohjata koko organisaation toimintaa siten, että toiminta hyödyttää mahdollisimman tehokkaasti ainutlaatuisen markkina-aseman tavoittelua. Strategian tulisi ohjata pelillistämisen tavoitteita, jotka puolestaan ohjaavat pelillistämisen suunnittelua ja toteutusta. Pelillisten menetelmien tarkastelu osoitti, että menetelmiä ja niiden vaikutuskeinoja ymmärretään monilla eri tavoilla. Tutkielma osoitti, että menetelmiä on tarpeen tarkastella asiayhteyden ja kohdeyleisön pohjalta, eivätkä tutkimukset pysty kertomaan, miten ja mihin menetelmiä tulisi hyödyntää. Pelillistämisen soveltaminen eri ympäristöihin tunnistetaan keskeiseksi jatkotutkimuksen kohteeksi. Pelillistämistä voidaan hyödyntää ainakin työn tehostamisessa, markkinoinnissa, kuntoilusovelluksissa, matkailun kehityksessä ja yhteiskuntavastuun mukaisen toiminnan tukena. Tutkielmassa pelillistämisen menestystekijäksi tunnistetaan se, miten hyvin suunnitteluvalinnoilla palvellaan kohdeyleisöä, liiketoimintaympäristöä ja strategisia tavoitteita. Pelillistämisen strategista hyödyntämistä tukemaan esiteltiin malli, joka sisältää tavoitteet, tunnistetun kohdeyleisön, keinot tavoitteiden saavuttamiseksi sekä kokonaisuuden tarkastelun. Mallin mukaisella pelillistämisen suunnittelulla ja toteutuksella varmistetaan, että pelillistämisellä tuetaan strategian tunnistaman markkina-aseman tavoittelua.fi
dc.format.extent26
dc.language.isofi
dc.subject.otherpelilliset menetelmät
dc.titlePelillisten menetelmien strateginen hyödyntäminen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306023444
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysopelillistäminen
dc.subject.ysostrategiat


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot