dc.contributor.advisor | Mehtälä, Saana | |
dc.contributor.author | Lahdensuo, Ilari | |
dc.date.accessioned | 2023-06-02T05:50:46Z | |
dc.date.available | 2023-06-02T05:50:46Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87390 | |
dc.description.abstract | Pelillistämisellä viitataan pelielementtien hyödyntämiseen käyttäjien motivoimiseksi pelien ulkopuolisissa asiayhteyksissä. Pelillistämisellä voidaan parantaa järjestelmiä ja motivoida käyttäjiä. Käytännön toteutuksissa pelillistämisellä
kuitenkin usein epäonnistutaan motivoimaan käyttäjiä haluttuun toimintaan.
Pelillistämistä toteutetaan usein yksinkertaisena prosessina, jossa järjestelmiin
lisätään pelillisiä elementtejä. Käyttäjien motivointi vaatii kuitenkin enemmän
kuin järjestelmien koristelua pelielementeillä. Tässä kandidaatintutkielmassa
tarkasteltiin pelillistämistä, sen menetelmiä ja strategiaa sekä näihin liittyviä
keskeisiä teorioita kirjallisuuskatsauksen keinoin. Tutkielman tavoitteena oli
auttaa pelillistämisen suunnittelijoita toteuttamaan järjestelmiä niin, että pelillistämisellä luodaan arvoa liiketoiminnalle ja edistetään asetettuja strategisia
tavoitteita. Strategian tulisi tutkielman perusteella ohjata koko organisaation
toimintaa siten, että toiminta hyödyttää mahdollisimman tehokkaasti ainutlaatuisen markkina-aseman tavoittelua. Strategian tulisi ohjata pelillistämisen tavoitteita, jotka puolestaan ohjaavat pelillistämisen suunnittelua ja toteutusta.
Pelillisten menetelmien tarkastelu osoitti, että menetelmiä ja niiden vaikutuskeinoja ymmärretään monilla eri tavoilla. Tutkielma osoitti, että menetelmiä on
tarpeen tarkastella asiayhteyden ja kohdeyleisön pohjalta, eivätkä tutkimukset
pysty kertomaan, miten ja mihin menetelmiä tulisi hyödyntää. Pelillistämisen
soveltaminen eri ympäristöihin tunnistetaan keskeiseksi jatkotutkimuksen kohteeksi. Pelillistämistä voidaan hyödyntää ainakin työn tehostamisessa, markkinoinnissa, kuntoilusovelluksissa, matkailun kehityksessä ja yhteiskuntavastuun
mukaisen toiminnan tukena. Tutkielmassa pelillistämisen menestystekijäksi
tunnistetaan se, miten hyvin suunnitteluvalinnoilla palvellaan kohdeyleisöä,
liiketoimintaympäristöä ja strategisia tavoitteita. Pelillistämisen strategista
hyödyntämistä tukemaan esiteltiin malli, joka sisältää tavoitteet, tunnistetun
kohdeyleisön, keinot tavoitteiden saavuttamiseksi sekä kokonaisuuden tarkastelun. Mallin mukaisella pelillistämisen suunnittelulla ja toteutuksella varmistetaan, että pelillistämisellä tuetaan strategian tunnistaman markkina-aseman
tavoittelua. | fi |
dc.format.extent | 26 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | pelilliset menetelmät | |
dc.title | Pelillisten menetelmien strateginen hyödyntäminen | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306023444 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | pelillistäminen | |
dc.subject.yso | strategiat | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |