Pelillisten elementtien vaikutus liikuntamotivaatioon
Abstract
Tässä tutkielmassa käsitellään pelillistämistä ja sen vaikutuksia liikuntasovelluksien käyttäjien liikuntamotivaatioon. Pelillistäminen on käsitteenä melko uusi ja lähivuosina entistä useampi yritys on hyödyntännyt pelillistämistä osana palveluansa. Pelillistämisen tarkoituksena on hyödyntää pelien hauskuutta ja mielekkyyttä lisääviä ominaisuuksia ja näin motivoida käyttäjää johonkin tiettyyn toimintaan. Tutkielmassa perehdytään pelillisiin elementteihin, joiden on huomattu nostavien käyttäjien liikuntamotivaatiota. Tutkielma toteutetaan kirjallisuuskatsauksena. Tiedonkeruussa hyödynnetään tutkimusartikkeleita sekä tutkimuskirjallisuutta. Tutkielmassa vastataan kahteen päätutkimuskysymykseen, jotka ovat:
“Miten pelillistämistä hyödynnetään eri liikuntasovelluksissa ja -palveluissa?” ja
“Mitkä pelilliset elementit nostavat suoritusmotivaatiota?”. Tutkielmassa määritellään pelillistäminen ja liikuntamotivaatio, ja tarkastellaan liikuntasovelluksissa esiintyviä pelillisiä elementtejä ja niiden vaikutusta käyttäjiin. Tutkielman keskeisenä tuloksena on se, että haasteet ja tehtävät sekä tasot nostavat käyttäjien
liikuntamotivaatiota kaikkein eniten muihin elementteihin verrattuna.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202301091171Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish