University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Pelillisten elementtien vaikutus liikuntamotivaatioon

Thumbnail
View/Open
366.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Jylhä, Suvi
Date
2022
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkielmassa käsitellään pelillistämistä ja sen vaikutuksia liikuntasovelluksien käyttäjien liikuntamotivaatioon. Pelillistäminen on käsitteenä melko uusi ja lähivuosina entistä useampi yritys on hyödyntännyt pelillistämistä osana palveluansa. Pelillistämisen tarkoituksena on hyödyntää pelien hauskuutta ja mielekkyyttä lisääviä ominaisuuksia ja näin motivoida käyttäjää johonkin tiettyyn toimintaan. Tutkielmassa perehdytään pelillisiin elementteihin, joiden on huomattu nostavien käyttäjien liikuntamotivaatiota. Tutkielma toteutetaan kirjallisuuskatsauksena. Tiedonkeruussa hyödynnetään tutkimusartikkeleita sekä tutkimuskirjallisuutta. Tutkielmassa vastataan kahteen päätutkimuskysymykseen, jotka ovat: “Miten pelillistämistä hyödynnetään eri liikuntasovelluksissa ja -palveluissa?” ja “Mitkä pelilliset elementit nostavat suoritusmotivaatiota?”. Tutkielmassa määritellään pelillistäminen ja liikuntamotivaatio, ja tarkastellaan liikuntasovelluksissa esiintyviä pelillisiä elementtejä ja niiden vaikutusta käyttäjiin. Tutkielman keskeisenä tuloksena on se, että haasteet ja tehtävät sekä tasot nostavat käyttäjien liikuntamotivaatiota kaikkein eniten muihin elementteihin verrattuna. ...
 
This thesis examines gamification and how it affects users of physical activity applications. Gamification is a relatively new concept and more organizations have started incorporating it into their services in recent years. Gamification is the process of using a game's entertaining and educational elements to encourage users to participate in a certain activity. The elements that have been shown to improve users' motivation to exercise are introduced in this thesis. A literature review will be the format for the thesis. The information will be gathered through research publications and academic books. Two primary research questions will be addressed by the study, that is: "How is gamification used in different physical activity applications and services?" and "What gamification elements increase performance motivation?" The thesis defines gamification and motivation for physical activity, and examines the gamification elements present in physical activity applications and their impact on users. The key finding of the thesis is that challenges and tasks and levels increase users' motivation to exercise the most compared to other elements. ...
 
Keywords
liikuntamotivaatio motivaatio liikunta pelillistäminen fyysinen aktiivisuus vaikutukset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202301091171

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4767]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Pelillistämisen hyödyntäminen liikunnallisissa mobiilihyvinvointisovelluksissa 

    Romo, Mira (2015)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää liikunnallisten mobiilihyvinvointisovellusten käyttöä ja sovellusten käytön vaikutusta liikuntamotivaatioon. Tutkimustavoitteena on selvittää miten käyttäjät hyödyntävät ...
  • Sykemittarin vaikutus liikuntamotivaatioon työikäisillä naisilla : satunnaistettu ja kontrolloitu harjoittelututkimus 

    Aalto, Saija (2011)
    TIIVISTELMÄ Sykemittarin vaikutus liikuntamotivaatioon työikäisillä naisilla -satunnaistettu ja kontrolloitu harjoittelututkimus Aalto Saija Jyväskylän yliopisto, liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta, terveystieteiden ...
  • Liikuntasovelluksen pelillisten ominaisuuksien vaikutus käyttäjän liikuntamotivaatioon 

    Piippo, Jenni (2015)
    Pelit ovat toimineet ihmisten viihdykkeenä kautta aikojen: niitä on pelattu sekä ajanvietteenä että niiden avulla on harjoiteltu myös muualla tarvittavia taitoja. Pelillistäminen viittaa ilmiöön, jossa pelien sitouttavia ...
  • Henkilökohtaisen liikuntaneuvonnan merkitys lukiolaispoikien liikuntakäyttäytymiseen ja liikuntamotivaatioon 

    Manner, Teemu; Parvi, Jussi (2009)
  • Liikuntamotivaatiokyselyn (RM4 - FM) validointi suomen kielelle 

    Grönroos, Kiira (2019)
    Tämän tutkielman tarkoitus on validoida liikuntamotivaatiokysely (RM4 - FM) suomalaiseen kieli- ja kulttuuriympäristöön, sekä tarkastella kyselyn toistettavuutta ja pätevyyttä 64-75-vuotiaiden suomalaisten aikuisten ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre