University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Fitness-vaikuttajan uskottavuus sosiaalisessa mediassa

Thumbnail
View/Open
636.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Fonselius, Aleksi
Date
2023
Discipline
MarkkinointiMarketing
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia fitness -vaikuttajien uskottavuutta sosiaalisessa mediassa. Fitness -vaikuttajat ovat kasvava vaikuttajamarkkinoinnin ala sosiaalisessa mediassa ja osana vaikuttajamarkkinointia se on markkinoinnin tulevaisuuden tekojen kannalta tärkeä osa-alue. Uskottavuutta on tutkittu paljon, mutta sosiaalisen median kontekstissa sitä on tutkittu vähemmän, joten tutkimuksen tekeminen on perusteltua. Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia mistä tekijöistä fitness -vaikuttajan uskottavuus syntyy kuluttajan näkökulmasta. Tämän lisäksi tutkimus käsittelee kaupallisten yhteistöiden vaikutusta fitness -vaikuttajan uskottavuuteen, sekä fitness -vaikuttajien vaikutusta kuluttajien liikuntakäyttäytymiseen. Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla tutkimustarkoituksiin soveltuvilta haastateltavilta. Tutkimuksen teoriapohjaa mukailevat tutkimustulokset kertovat, että haastateltavien mielestä uskottavuus koostuu asiantuntijuudesta, aitoudesta ja joissain määrin luotettavuudesta ja viehättävyydestä. Kaupalliset yhteistyöt koettiin vaikuttavan vaikuttajan uskottavuuteen, varsinkin jos ne olivat huonosti tehtyjä. Kaupallisten yhteistöiden haluttiin olevan kekseliäitä, uniikkeja ja huolellisesti tehtyjä. Rehellisyyttä arvostettiin myös osana uskottavuuden rakentumista. Kaupallisten yhteistöiden uskottavuus koettiin vahvasti olevan osa julkaisun tehneen vaikuttajan uskottavuutta, joten vaikuttajan uskottavuus oli kuitenkin suurin kaupallisen yhteistyön uskottavuuteen vaikuttava tekijä. Ihmisten vähentyvä liikunta ja fyysinen aktiivisuus on iso yhteiskunnallinen ongelma. Aiemmissa tutkimuksissa fitness -vaikuttajilla koettiin olevan jonkinlaista vaikutusta kuluttajien liikkumiseen, mutta aihetta on tutkittu harmittavan vähän. Tämän tutkimuksen haastateltavat kokivat, että sosiaalisella medialla yleisesti on vaikutusta heidän liikuntakäyttäytymiseen. Tämä iso yhteiskunnallinen ongelma vaatii enemmän tutkimusta, mutta kaikki mahdolliset motivoivat keinot ihmisten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi ovat tärkeitä isossa kuvassa. ...
Keywords
sosiaalinen media markkinointi tutkimus vaikuttaminen uskottavuus markkinointiviestintä luotettavuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306013435

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25585]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Videoiden merkitys yritysten sisällöntuotannon välineenä sosiaalisessa mediassa 

    Rinne, Joonas (2020)
    Video kehittyy mediana jatkuvasti ja sosiaalisessa mediassa sen merkitys kas- vaa ja käyttömahdollisuudet lisääntyvät. Tässä tutkimuksessa keskitytään siihen, kuinka yritykset voivat hyödyntää videoita sisällöntuotannossaan ...
  • Taidemusiikin markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa : tapaustutkimus Jyväskylä Sinfoniasta 

    Rönkä, Petra (2015)
    Taidemusiikin markkinointiviestintä ilmiönä ei ole uusi: sen juuret ovat 1800-luvulla alkaneessa taidemusiikin murroksessa. Taidemusiikin markkinointiviestintä on verrattavissa muihin musiikkia koskeviin teksteihin. Keskeistä ...
  • Making and breaking relationships on social media : the impacts of brand and influencer betrayals 

    Reinikainen, Hanna; Tan, Teck Ming; Luoma-aho, Vilma; Salo, Jari (Elsevier BV, 2021)
    This study considers how the relationships between social media influencers, brands and individuals are intertwined on social media and analyses the spill-over effects of feelings of betrayal. An experimental design with ...
  • Nuorten käsityksiä epäluotettavasta viestinnästä sosiaalisessa mediassa 

    Nieminen, Eerika (2023)
    Suurin osa nykypäivän hyvinvointivaltioissa elävistä ihmisistä käyttää sosiaalista mediaa. Sosiaalisen median hyödyistä huolimatta tähän viestinnän ympäristöön liittyy myös haittoja; yksi haitoista on epäluotettavan ...
  • Sosiaalisessa mediassa tapahtuvan finanssimainonnan rooli kuluttajien kokemukseen riskistä 

    Ajanko, Maisa (2023)
    Sosiaalinen media kasvattaa suosiotaan jatkuvasti niin kuluttajien, kuin yritystenkin keskuudessa ja sosiaalisen median käyttäjiä on jo lähes 60 % maailman väestöstä. Sosiaalinen media tarjoaa yrityksille mahdollisuuden ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre