Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLeppäniemi, Matti
dc.contributor.authorFonselius, Aleksi
dc.date.accessioned2023-06-01T06:52:10Z
dc.date.available2023-06-01T06:52:10Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87380
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia fitness -vaikuttajien uskottavuutta sosiaalisessa mediassa. Fitness -vaikuttajat ovat kasvava vaikuttajamarkkinoinnin ala sosiaalisessa mediassa ja osana vaikuttajamarkkinointia se on markkinoinnin tulevaisuuden tekojen kannalta tärkeä osa-alue. Uskottavuutta on tutkittu paljon, mutta sosiaalisen median kontekstissa sitä on tutkittu vähemmän, joten tutkimuksen tekeminen on perusteltua. Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia mistä tekijöistä fitness -vaikuttajan uskottavuus syntyy kuluttajan näkökulmasta. Tämän lisäksi tutkimus käsittelee kaupallisten yhteistöiden vaikutusta fitness -vaikuttajan uskottavuuteen, sekä fitness -vaikuttajien vaikutusta kuluttajien liikuntakäyttäytymiseen. Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla tutkimustarkoituksiin soveltuvilta haastateltavilta. Tutkimuksen teoriapohjaa mukailevat tutkimustulokset kertovat, että haastateltavien mielestä uskottavuus koostuu asiantuntijuudesta, aitoudesta ja joissain määrin luotettavuudesta ja viehättävyydestä. Kaupalliset yhteistyöt koettiin vaikuttavan vaikuttajan uskottavuuteen, varsinkin jos ne olivat huonosti tehtyjä. Kaupallisten yhteistöiden haluttiin olevan kekseliäitä, uniikkeja ja huolellisesti tehtyjä. Rehellisyyttä arvostettiin myös osana uskottavuuden rakentumista. Kaupallisten yhteistöiden uskottavuus koettiin vahvasti olevan osa julkaisun tehneen vaikuttajan uskottavuutta, joten vaikuttajan uskottavuus oli kuitenkin suurin kaupallisen yhteistyön uskottavuuteen vaikuttava tekijä. Ihmisten vähentyvä liikunta ja fyysinen aktiivisuus on iso yhteiskunnallinen ongelma. Aiemmissa tutkimuksissa fitness -vaikuttajilla koettiin olevan jonkinlaista vaikutusta kuluttajien liikkumiseen, mutta aihetta on tutkittu harmittavan vähän. Tämän tutkimuksen haastateltavat kokivat, että sosiaalisella medialla yleisesti on vaikutusta heidän liikuntakäyttäytymiseen. Tämä iso yhteiskunnallinen ongelma vaatii enemmän tutkimusta, mutta kaikki mahdolliset motivoivat keinot ihmisten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi ovat tärkeitä isossa kuvassa.fi
dc.format.extent62
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.titleFitness-vaikuttajan uskottavuus sosiaalisessa mediassa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306013435
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysotutkimus
dc.subject.ysovaikuttaminen
dc.subject.ysouskottavuus
dc.subject.ysomarkkinointiviestintä
dc.subject.ysoluotettavuus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright