Taidemusiikin markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa : tapaustutkimus Jyväskylä Sinfoniasta
Taidemusiikin markkinointiviestintä ilmiönä ei ole uusi: sen juuret ovat 1800-luvulla alkaneessa taidemusiikin murroksessa. Taidemusiikin markkinointiviestintä on verrattavissa muihin musiikkia koskeviin teksteihin. Keskeistä taidemusiikin markkinoinnissa on se, että musiikkia koskeva tieto halutaan saada siitä kiinnostuneen yleisön keskuuteen. Uutta on kulttuurinen ja teknologinen ympäristö, jossa viestejä lähetetään. Näiden muutosten voisi olettaa vaikuttaneen taidemusiikkia koskevaan markkinointiviestintään.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaista on taidemusiikkia koskeva markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa. Lisäksi halutaan saada selville lähettäjän näkökulma taidemusiikin markkinointiviestintään. Tutkimuksen aineistona ovat Jyväskylä Sinfonian vuoden 2014 aikana julkaistut Facebook- ja Twitter-päivitykset ja Jyväskylä Sinfonian markkinointi- ja viestintäpäällikölle tehty teemahaastattelu. Sosiaalisesta mediasta kerätyn aineiston analysointiin käytetään sisällönanalyysia. Teemahaastattelu analysoidaan teemoittelun avulla.
Tutkimuksen tulosten mukaan taidemusiikin markkinointiviestinnän sisällöt sosiaalisessa mediassa jakautuvat pääluokkiin Informaatio, Jaetut sisällöt ja Tilannekuvaukset. Aiempia tutkimustuloksia myötäillen informaation kertominen näyttäisi olevan taidemusiikin markkinointiviestinnän keskiössä myös sosiaalisessa mediassa. Uusia elementtejä ovat sisältöjen jakaminen ja erilaisten orkesterin ja organisaation tilanteiden kuvailu. Sosiaalinen media tarjoaa väylän osallistua paitsi musiikillisen informaation jakamiseen myös musiikista käytävään keskusteluun. Lähettäjän näkökulmasta taidemusiikin markkinointiviestintä nähdään pääasiassa asiakassuhteiden ylläpitona, pr-toimintana ja fanien kanssa kommunikointina, jolloin viestin lähettäjän viestinnälliset taidot korostuvat. Taiteilijoiden ja kohdeyleisön välinen raja näyttäisi olevan kaventumassa ja tilalle ovat tulleet tasavertaiset suhteet faneihin.
...
Alternative title
Tapaustutkimus Jyväskylä SinfoniastaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29684]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Syyt yksityisyydestä luopumiseen sosiaalisessa mediassa : hyödyt ja haitat
Myntti, Aleksi (2018)Tämän tutkielma tutkii syitä siihen, miksi sosiaalisen median palvelun käyttäjä luopuu yksityisyydestään julkaisemalla omia henkilökohtaisia tietojaan muun muassa palveluntarjoajan analysoitavaksi ja muiden käyttäjien ... -
Ehdokkaiden ja kansalaisten vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa vaalikampanjoinnin aikana
Tuokko, Mari (2016)Tässä pro gradu -työssä tarkastellaan ehdokkaiden ja kansalaisten välistä vuorovaikutusta sosiaalisessa mediassa eduskuntavaalien 2015 kampanjoinnin aikana. Päätavoitteena on kuvata ja ymmärtää sitä, millaisia vuorovaikutuksen ... -
Videoiden merkitys yritysten sisällöntuotannon välineenä sosiaalisessa mediassa
Rinne, Joonas (2020)Video kehittyy mediana jatkuvasti ja sosiaalisessa mediassa sen merkitys kas- vaa ja käyttömahdollisuudet lisääntyvät. Tässä tutkimuksessa keskitytään siihen, kuinka yritykset voivat hyödyntää videoita sisällöntuotannossaan ... -
Fitness-vaikuttajan uskottavuus sosiaalisessa mediassa
Fonselius, Aleksi (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia fitness -vaikuttajien uskottavuutta sosiaalisessa mediassa. Fitness -vaikuttajat ovat kasvava vaikuttajamarkkinoinnin ala sosiaalisessa mediassa ja osana vaikuttajamarkkinointia ...