Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPoikkeus, Anna-Maija
dc.contributor.advisorLerkkanen, Marja-Kristiina
dc.contributor.authorHuovinen, Maria-Helena
dc.date.accessioned2023-06-01T06:08:07Z
dc.date.available2023-06-01T06:08:07Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87365
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa yksin videopelejä pelaavien nuorten pelaamisen aktiivisuutta sekä sen yhteyttä heidän sosiaalisen kompetenssin eri taitoihin. Pelaamisen aktiivisuudeltaan eroavia ryhmiä verrattiin toisiinsa sosiaalisen kompetenssin alle sijoittuvien sosiaalisten taitojen ulottuvuuksilla. Tutkimuksen aineistona käytettiin Alkuportaat –seurantatutkimuksessa kerättyä oppilaiden median käyttö –kyselyitä sekä sosiaalisten taitojen osalta SDQ –vahvuudet ja vaikeudet -kyselyä (n = 1824). Oppilaiden heikkouksia ja vahvuuksia eri sosiaalisten taitojen ulottuvuuksilla tarkasteltiin Kruskal-Wallis –testillä. Pelaamisen eri aktiivisuusryhmien sosiaalisia taitoja vertailtiin Mann-Whitney U-testillä. Tutkimus osoitti, että pelaamisen aktiivisuudella on yhteys kuudesluokkalaisten sosiaaliseen kompetenssiin. Käytösongelmien ja vertaissuhteiden ongelmien osalta parhaiten pärjäsivät vähän pelaavat ja eniten ongelmia oli paljon pelaavilla. Prososiaalisuus oli vahvin vähän pelaavilla ja heikoin paljon pelaavilla. Pelaamisen aktiivisuus ei kuitenkaan ollut yhteydessä tunne-elämän ongelmiin tai tarkkaavaisuuden ongelmiin eli paljon pelaavat suoriutuivat näillä osa-alueilla yhtä hyvin kuin vähän pelaavat. Tutkimuksen tulosten mukaan sosiaalisten taitojen kartoittaminen antaa merkityksellistä tietoa videopelien yksinpelaamisen mahdollisista haitoista ja voi auttaa tunnistamaan erityisiä sosiaalisten taitojen osa-alueita, joilla on yhteyksiä runsaaseen pelaamiseen.fi
dc.format.extent63
dc.language.isofi
dc.subject.othersosiaalinen kompetenssi
dc.subject.otherkuudesluokkalaiset
dc.subject.otherSDQ
dc.subject.otheralkuportaat
dc.titleSosiaalinen kompetenssi yksin videopelejä pelaavilla kuudesluokkalaisilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306013420
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysososiaaliset taidot
dc.subject.ysopelaaminen
dc.subject.ysososiaalinen käyttäytyminen
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysodigitaaliset pelit
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysososiaalinen vuorovaikutus
dc.subject.ysotietokonepelit
dc.subject.ysososiaaliset suhteet


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot