Sosiaalinen kompetenssi yksin videopelejä pelaavilla kuudesluokkalaisilla
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa yksin videopelejä pelaavien nuorten pelaamisen aktiivisuutta sekä sen yhteyttä heidän sosiaalisen kompetenssin eri taitoihin. Pelaamisen aktiivisuudeltaan eroavia ryhmiä verrattiin toisiinsa sosiaalisen kompetenssin alle sijoittuvien sosiaalisten taitojen ulottuvuuksilla. Tutkimuksen aineistona käytettiin Alkuportaat –seurantatutkimuksessa kerättyä oppilaiden median käyttö –kyselyitä sekä sosiaalisten taitojen osalta SDQ –vahvuudet ja vaikeudet -kyselyä (n = 1824).
Oppilaiden heikkouksia ja vahvuuksia eri sosiaalisten taitojen ulottuvuuksilla tarkasteltiin Kruskal-Wallis –testillä. Pelaamisen eri aktiivisuusryhmien sosiaalisia taitoja vertailtiin Mann-Whitney U-testillä.
Tutkimus osoitti, että pelaamisen aktiivisuudella on yhteys kuudesluokkalaisten sosiaaliseen kompetenssiin. Käytösongelmien ja vertaissuhteiden ongelmien osalta parhaiten pärjäsivät vähän pelaavat ja eniten ongelmia oli paljon pelaavilla. Prososiaalisuus oli vahvin vähän pelaavilla ja heikoin paljon pelaavilla. Pelaamisen aktiivisuus ei kuitenkaan ollut yhteydessä tunne-elämän ongelmiin tai tarkkaavaisuuden ongelmiin eli paljon pelaavat suoriutuivat näillä osa-alueilla yhtä hyvin kuin vähän pelaavat.
Tutkimuksen tulosten mukaan sosiaalisten taitojen kartoittaminen antaa merkityksellistä tietoa videopelien yksinpelaamisen mahdollisista haitoista ja voi auttaa tunnistamaan erityisiä sosiaalisten taitojen osa-alueita, joilla on yhteyksiä runsaaseen pelaamiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosiaalisen vuorovaikutuksen vaikutus verkkopelikokemukseen
Järvinen, Timo (2020)Tässä tutkielmassa selvitetään miten sosiaalinen vuorovaikutus vaikuttaa pelikokemukseen. Tutkimusmenetelmänä on kirjallisuuskatsaus. Tutkielma alkaa siitä, mitä videopeli ja pelaaminen ovat. Todetaan, että videopeli on ... -
Social interaction in online multiplayer communities
Siitonen, Marko (University of Jyväskylä, 2007)Verkkopelit synnyttävät pysyviä vuorovaikutussuhteita Monen pelaajan verkkopelit tyypillisesti joko rohkaisevat pelaajien välistä vuorovaikutusta tai suorastaan vaativat sitä. Pelissä etenemisen vaatimuksena saattaa olla ... -
The light, the dark, and everything else : making sense of young people's digital gaming
Meriläinen, Mikko; Ruotsalainen, Maria (Frontiers Media SA, 2023)Whether gaming has a beneficial or detrimental effect on young people's lives is a defining feature in both the research and the public discussion of youth digital gaming. In this qualitative study, we draw from a thematic ... -
Videopelien väkivaltaisuus ja sen vaikutukset
Oksanen, Niko (2022)Tämä kandidaatintutkielma pyrkii selvittämään väkivaltaisten videopelien negatiivisia vaikutuksia pelaajaan. Aihetta on tutkittu paljon, mutta yksimielisyyttä siitä ei tutkijoiden keskuudessa ole saavutettu. Tässä tutkielmassa ... -
Young video game players’ self-identified toxic gaming behaviour : An interview study
Ruotsalainen, Maria; Meriläinen, Mikko (Septentrio Academic Publishing, 2023)In this study we analyze negative behaviour in the context of digital gaming through interviews of players (N=12) aged 16–27 who self-reported as having behaved in a manner they acknowledged as toxic. Through thematic ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.