Millainen on hyvä opettaja-oppilassuhde?
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella hyvän opettaja-oppilassuhteen piirteitä opettajien ja oppilaiden näkökulmasta. Tavoitteena on myös selvittää, mitä vaikutuksia hyvällä opettaja-oppilassuhteella on, ja mitä haasteita opettaja-oppilassuhteen rakentumisessa esiintyy. Aihe on tärkeä, koska opettaja-oppilassuhde vaikuttaa oppilaan hyvinvointiin, koulumenestykseen sekä sosiaalisiin taitoihin.
Tutkimuksen mukaan opettajien ja oppilaiden mielestä yksi tärkeimmistä hyvän opettaja-oppilassuhteen piirteistä on oppilaiden tuntemus. Lisäksi tutkimuksessa nousi esiin se, että opettaja juttelee oppilailleen myös koulun ulkopuolisesta elämästä ja on kiinnostunut heidän asioistaan. Opettajan tulee olla reilu ja auttaa oppilaita. Myös liikunnanopetuksen osalta esiin nousi opettajan avuliaisuus ja oppilaiden huomiointi. Tutkimuksessa nousi esille, että etenkin oppilaille tärkeää oli myös se, että opettaja on kaverillinen, muttei kuitenkaan liikaa, jotta opettajan auktoriteettiasema säilyy. Tutkimuksen mukaan opettajat kokivat tämän tasapainottelun yhdeksi haasteeksi opettaja-oppilassuhteessa.
Tutkimuksen perusteella hyvä opettaja-oppilassuhde perustuu pitkälti opettajan omiin tunne- ja vuorovaikutustaitoihin. Sen vuoksi tulevaisuudessa on tärkeää keskittyä opettajien tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen niin työelämässä kuin opettajankoulutuksessa. Jatkossa olisi myös hyvä tutkia erikseen opettaja-oppilassuhdetta liikunnanopetuksessa, jotta saataisiin lisätietoa sen erityispiirteistä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ja opettaja-oppilassuhteesta liikuntatunneilla
Lauri, Hilda; Uski, Saila (2024)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ja opettaja-oppilassuhteesta liikuntatunneilla. Tavoitteena oli selvittää, mitä tunne- ... -
"En mie nyt koe mikä siel ois niin tärkeetä etteikö ois aikaa ja hetkiä kohdata yksittäisiä oppilaita ja kuunnella"
Heikkilä, Aino (2018)Opettaja-oppilassuhde on ainutkertainen ihmissuhde, jonka onnistumisella on myönteisiä vaikutuksia niin opettajalle kuin oppilaallekin. Suhteen luomisen edellytyksinä toimivat vuorovaikutustaidot, joista kuuntelutaidot ... -
Lastentarhanopettaja lasten autonomian tukijana varhaiskasvatuksessa
Rautamies, Erja; Koivula, Merja; Vähäsantanen, Katja (Suomen Varhaiskasvatus ry., 2018)Pyrkimys autonomisuuteen on yksi ihmisen psykologisista perustarpeista, joka alkaa kehittyä noin kahdesta ikävuodesta eteenpäin. Autonomiaa on kuitenkin tutkittu empiirisesti hyvin vähän varhaiskasvatuksen kontekstissa ... -
Tunne- ja vuorovaikutustaidot liikuntatunnilla : opettajien ja oppilaiden kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä yläkoulun liikuntatunnilla
Hautala, Stina (2017)Tämän fenomenologis-hermeneuttiseen menetelmään perustuvan haastattelututkimuksen tarkoituksena oli tutkia liikunnanopettajien ja yläkouluikäisten tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä niiden käyttöä liikuntatunnilla. ... -
From the shade into the sun : exploring pride and shame in students with special needs in Finnish VET
Ryökkynen, Sanna; Maunu, Antti; Pirttimaa, Raija; Kontu, Elina (Taylor & Francis, 2022)This paper reports on a study of the dynamics of social emotions and social bonds between students and class teachers by analysing the narratives of students receiving intensive special support in the Finnish vocational ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.