University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"En mie nyt koe mikä siel ois niin tärkeetä etteikö ois aikaa ja hetkiä kohdata yksittäisiä oppilaita ja kuunnella"

Thumbnail
View/Open
799.4Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Heikkilä, Aino
Date
2018
Discipline
LiikuntapedagogiikkaPhysical Education Teacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Opettaja-oppilassuhde on ainutkertainen ihmissuhde, jonka onnistumisella on myönteisiä vaikutuksia niin opettajalle kuin oppilaallekin. Suhteen luomisen edellytyksinä toimivat vuorovaikutustaidot, joista kuuntelutaidot ovat yksi tärkeistä taidoista toisen ymmärtämisessä. Opettaja joutuu kuitenkin työssään tasapainottelemaan monen asian välillä eikä suhteen luominen ja oppilaan kuunteleminen ole välttämättä itsestäänselvyyksiä. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää opettajien kokemuksia kuuntelun ja opettaja-oppilassuhteen välisistä merkityksistä ja niiden taustalla olevista tekijöistä. Tutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmillä. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun avulla maaliskuussa 2018. Tutkimusta varten haastateltiin neljää liikunnan- ja terveystiedonopettajaa Kaakkois-Suomesta. Haastateltavat olivat iältään 45–55 -vuotiaita ja heistä kaksi oli naisia ja kaksi miehiä. Opettajina heille oli kertynyt työkokemusta 20–30 vuotta. Haastattelut toteutettiin jokaisen opettajan kanssa henkilökohtaisesti ja haastattelut kestivät 48–62 minuuttia. Litteroitua tekstiä syntyi 66 sivua. Litteroitu tekstiaineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimus osoitti, että opettajat kokevat opettaja-oppilassuhteen ja kuuntelemisen työnsä kannalta hyvin merkityksellisinä. Opettaja-oppilassuhteiden syntymiseen vaikuttavista tekijöistä tärkeimmiksi nousivat opettajan ja oppilaan henkilökohtaiset tekijät, kuten persoona ja halu olla avoin, opettajan aktiivinen toiminta suhteiden edistämiseksi ja opettajan työhön liittyvät tekijät, kuten se, kuinka useasti oppilaita on mahdollisuus nähdä. Opettajan kuuntelemiselle tutkimuksesta nousi esiin sitä edesauttavia ja heikentäviä tekijöitä. Edesauttavista tekijöistä opettajat pitivät tärkeinä oppilaan hätää ja avun tarvetta, kun taas oppilaan kielteiset ja turhanpäiväiset asiat sekä opettajan työhön liittyvät kiire, stressi ja melu nousivat tutkimuksesta selkeimmin esille kuuntelua heikentävinä tekijöinä. Liikunnan ja terveystiedon välisistä oppiaine-eroista liikunnan toiminnallisuus ja erilaiset ympäristöt mahdollistivat kuuntelua opettajien mielestä helpommin kuin terveystiedon luokkaympäristö. Tutkimus osoitti, että vaikka opettajat pitivät kuuntelua ja opettaja-oppilassuhdetta tärkeinä asioina työnsä kannalta, he eivät pystyneet aina niiden edistämiseen. Kuuntelemisen taitoa tulisikin vahvistaa kouluissa entistä enemmän, sillä se osoittautui tutkimuksen kannalta opettaja-oppilassuhteen keskeiseksi elementiksi. Kouluista tulisi myös pyrkiä poistamaan tekijöitä, jotka vaikuttavat heikentävästi kuuntelemiseen ja opettaja-oppilassuhteen luomiseen. ...
Keywords
vuorovaikutustaidot sosiaaliset taidot kuunteleminen opettaja-oppilassuhde
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201811294923

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • From the shade into the sun : exploring pride and shame in students with special needs in Finnish VET 

    Ryökkynen, Sanna; Maunu, Antti; Pirttimaa, Raija; Kontu, Elina (Taylor & Francis, 2021)
    This paper reports on a study of the dynamics of social emotions and social bonds between students and class teachers by analysing the narratives of students receiving intensive special support in the Finnish vocational ...
  • Sosiaaliset suhteet ja sosiaalinen kompetenssi 3.-4. luokkalaisilla 

    Heiska, Eveliina; Kallio, Eveliina (2008)
  • Opettajien ja oppilaiden stressi ja vuorovaikutus luokassa (TESSI) 

    Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (University of Jyväskylä, 2021)
    Opettajan ja oppilaiden välinen vuorovaikutus on keskeinen opetuksen laadun määrittäjä. Opettajan visuaalisen huomion kiinnittyminen säätelee vuorovaikutusta ja oppilaiden koulukokemuksia. Opettajan työhön liittyy monia ...
  • "Täydellä sydämellä" liikunnan aineenopettajaopiskelijoiden vuorovaikutusvalmiudet opetusharjoittelussa 

    Salonen, Heini (2009)
  • Oppilaan toverisuosion, sosiaalisten taitojen ja käyttäytymisen yhteys oppilaan ja opettajan väliseen suhteeseen 

    Huikari, Elli (2013)
    TIIVISTELMÄ Huikari, E. 2013. Oppilaan toverisuosion, sosiaalisten taitojen ja käyttäytymisen yhteys oppilaan ja opettajan väliseen suhteeseen. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre