Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorUski, Saila
dc.date.accessioned2023-05-31T11:32:22Z
dc.date.available2023-05-31T11:32:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87350
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella hyvän opettaja-oppilassuhteen piirteitä opettajien ja oppilaiden näkökulmasta. Tavoitteena on myös selvittää, mitä vaikutuksia hyvällä opettaja-oppilassuhteella on, ja mitä haasteita opettaja-oppilassuhteen rakentumisessa esiintyy. Aihe on tärkeä, koska opettaja-oppilassuhde vaikuttaa oppilaan hyvinvointiin, koulumenestykseen sekä sosiaalisiin taitoihin. Tutkimuksen mukaan opettajien ja oppilaiden mielestä yksi tärkeimmistä hyvän opettaja-oppilassuhteen piirteistä on oppilaiden tuntemus. Lisäksi tutkimuksessa nousi esiin se, että opettaja juttelee oppilailleen myös koulun ulkopuolisesta elämästä ja on kiinnostunut heidän asioistaan. Opettajan tulee olla reilu ja auttaa oppilaita. Myös liikunnanopetuksen osalta esiin nousi opettajan avuliaisuus ja oppilaiden huomiointi. Tutkimuksessa nousi esille, että etenkin oppilaille tärkeää oli myös se, että opettaja on kaverillinen, muttei kuitenkaan liikaa, jotta opettajan auktoriteettiasema säilyy. Tutkimuksen mukaan opettajat kokivat tämän tasapainottelun yhdeksi haasteeksi opettaja-oppilassuhteessa. Tutkimuksen perusteella hyvä opettaja-oppilassuhde perustuu pitkälti opettajan omiin tunne- ja vuorovaikutustaitoihin. Sen vuoksi tulevaisuudessa on tärkeää keskittyä opettajien tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen niin työelämässä kuin opettajankoulutuksessa. Jatkossa olisi myös hyvä tutkia erikseen opettaja-oppilassuhdetta liikunnanopetuksessa, jotta saataisiin lisätietoa sen erityispiirteistä.fi
dc.format.extent30
dc.language.isofi
dc.subject.otherpedagoginen suhde
dc.subject.othervuorovaikutustaidot
dc.titleMillainen on hyvä opettaja-oppilassuhde?
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305313405
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysososiaaliset taidot
dc.subject.ysotunnetaidot
dc.subject.ysoopettaja-oppilassuhde


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot