dc.contributor.author | Uski, Saila | |
dc.date.accessioned | 2023-05-31T11:32:22Z | |
dc.date.available | 2023-05-31T11:32:22Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87350 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella hyvän opettaja-oppilassuhteen piirteitä opettajien ja oppilaiden näkökulmasta. Tavoitteena on myös selvittää, mitä vaikutuksia hyvällä opettaja-oppilassuhteella on, ja mitä haasteita opettaja-oppilassuhteen rakentumisessa esiintyy. Aihe on tärkeä, koska opettaja-oppilassuhde vaikuttaa oppilaan hyvinvointiin, koulumenestykseen sekä sosiaalisiin taitoihin.
Tutkimuksen mukaan opettajien ja oppilaiden mielestä yksi tärkeimmistä hyvän opettaja-oppilassuhteen piirteistä on oppilaiden tuntemus. Lisäksi tutkimuksessa nousi esiin se, että opettaja juttelee oppilailleen myös koulun ulkopuolisesta elämästä ja on kiinnostunut heidän asioistaan. Opettajan tulee olla reilu ja auttaa oppilaita. Myös liikunnanopetuksen osalta esiin nousi opettajan avuliaisuus ja oppilaiden huomiointi. Tutkimuksessa nousi esille, että etenkin oppilaille tärkeää oli myös se, että opettaja on kaverillinen, muttei kuitenkaan liikaa, jotta opettajan auktoriteettiasema säilyy. Tutkimuksen mukaan opettajat kokivat tämän tasapainottelun yhdeksi haasteeksi opettaja-oppilassuhteessa.
Tutkimuksen perusteella hyvä opettaja-oppilassuhde perustuu pitkälti opettajan omiin tunne- ja vuorovaikutustaitoihin. Sen vuoksi tulevaisuudessa on tärkeää keskittyä opettajien tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen niin työelämässä kuin opettajankoulutuksessa. Jatkossa olisi myös hyvä tutkia erikseen opettaja-oppilassuhdetta liikunnanopetuksessa, jotta saataisiin lisätietoa sen erityispiirteistä. | fi |
dc.format.extent | 30 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | pedagoginen suhde | |
dc.subject.other | vuorovaikutustaidot | |
dc.title | Millainen on hyvä opettaja-oppilassuhde? | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202305313405 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | sosiaaliset taidot | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | opettaja-oppilassuhde | |