Pedagoginen johtaminen suomalaisten kuntien varhaiskasvatusorganisaatioissa
Päivämäärä
2023Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.
Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen pedagogisesta johtamisesta eri kokoisissa kunnissa, joissa varhaiskasvatuksen organisaatiorakenteet vaihtelevat. Tavoitteena oli kymmenen asiantuntijahaastattelun avulla selvittää näkemyksiä siitä, miten pedagogista johtamista organisoidaan kunnissa sekä tarkastella, mitkä asiat kuvataan merkityksellisiksi seikoiksi pedagogisen johtamisen toimivuuden kannalta. Varhaiskasvatusorganisaation valmistelu- ja asiantuntijatehtävissä työskentelevät haastateltavat valittiin tutkimukseen maksimaalisella variaatiootteella. Tutkimusaineisto koostui tutkittavien teemahaastatteluista ja aineisto analysoitiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tutkimus osoitti, että kuntien varhaiskasvatuksen organisaatiorakenteet vaihtelivat riippuen erityisesti kunnan koosta ja nämä rakenteet muovaavat kunnan pedagogista johtamista sekä sen toteuttamista. Kunnan pedagogisen johtamisen toimivuuteen kuvailtiin liittyvän viisi erilaista merkityksellistä seikkaa: organisointi ja työnjako, resurssit, yhteistyö, arviointi ja kehittäminen sekä muutokset varhaiskasvatuksen ohjauksessa sekä yhteiskunnassa. Tulokset tarjosivat ajankohtaista tietoa siitä, mikä asiat painottuvat pedagogisessa johtamisessa varhaiskasvatusorganisaation uloimmilla organisaatiokehillä toimivien asiantuntijoiden näkökulmasta. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen pedagogisissa sekä laadullisissa kehittämistehtävissä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen johtajien kokemuksia jaetun johtajuuden toteutumisesta pienten kuntien varhaiskasvatusorganisaatioissa
Lepistö, Neija (2024)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää pienten kuntien varhaiskasvatuksen johtajien kokemuksia jaetun johtajuuden toteuttamisesta kuntien varhaiskasvatusorganisaatiossa. Tutkimuksessa on tarkasteltu erityisesti, millaisia ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta
Rantonen, Eveliina (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta varhaiskasvatuksen työtiimissä. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, mitä pedagogisella johtajuudella tarkoitetaan ... -
Pedagogisen johtajuuden toteutuminen varhaiskasvatuksen organisaation eri toimijatasoilla : tapaustutkimus Kuopion kaupungin varhaiskasvatuksen organisaatiosta
Kari, Minna (2012)Pedagoginen johtajuus on laadukkaan varhaiskasvatuksen edellytys. Laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttaminen vaatii vahvaa asiantuntijuutta koko organisaatiolta. Jotta pedagogista johtajuutta voi jakaa, on tarpeen selkiyttää ... -
Ammatin induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiimin pedagogisesta johtajuudesta
Kaperi, Meri (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen opettajan tiimin pedagogisesta johtajuudesta ammatin induktiovaiheessa. Tarkempana tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia ammatin induktiovaiheessa ... -
Jaettu pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksen toimintakulttuurissa
Hintsa, Mari (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää päiväkodin johtajien näkemyksiä jaetusta pedagogisesta johtajuudesta, varhaiskasvatuksen tavoitellusta toimintakulttuurista sekä tavoitellun toimintakulttuurin saavuttamista rajoittavista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.