dc.contributor.advisor | Alasuutari, Maarit | |
dc.contributor.author | Markkola, Ella | |
dc.contributor.author | Villanen, Hilla | |
dc.date.accessioned | 2023-05-31T06:21:05Z | |
dc.date.available | 2023-05-31T06:21:05Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87330 | |
dc.description.abstract | Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen pedagogisesta johtamisesta eri kokoisissa kunnissa, joissa varhaiskasvatuksen organisaatiorakenteet vaihtelevat. Tavoitteena oli kymmenen asiantuntijahaastattelun avulla selvittää näkemyksiä siitä, miten pedagogista johtamista organisoidaan kunnissa sekä tarkastella, mitkä asiat kuvataan merkityksellisiksi seikoiksi pedagogisen johtamisen toimivuuden kannalta. Varhaiskasvatusorganisaation valmistelu- ja asiantuntijatehtävissä työskentelevät haastateltavat valittiin tutkimukseen maksimaalisella variaatiootteella. Tutkimusaineisto koostui tutkittavien teemahaastatteluista ja aineisto analysoitiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tutkimus osoitti, että kuntien varhaiskasvatuksen organisaatiorakenteet vaihtelivat riippuen erityisesti kunnan koosta ja nämä rakenteet muovaavat kunnan pedagogista johtamista sekä sen toteuttamista. Kunnan pedagogisen johtamisen toimivuuteen kuvailtiin liittyvän viisi erilaista merkityksellistä seikkaa: organisointi ja työnjako, resurssit, yhteistyö, arviointi ja kehittäminen sekä muutokset varhaiskasvatuksen ohjauksessa sekä yhteiskunnassa. Tulokset tarjosivat ajankohtaista tietoa siitä, mikä asiat painottuvat pedagogisessa johtamisessa varhaiskasvatusorganisaation uloimmilla organisaatiokehillä toimivien asiantuntijoiden näkökulmasta. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen pedagogisissa sekä laadullisissa kehittämistehtävissä. | fi |
dc.format.extent | 98 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | varhaiskasvatusorganisaatio | |
dc.subject.other | organisaatiorakenteet | |
dc.subject.other | varhaiskasvatuksen johto | |
dc.subject.other | jaettu johtajuus | |
dc.title | Pedagoginen johtaminen suomalaisten kuntien varhaiskasvatusorganisaatioissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202305313386 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | johtaminen | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | johtajuus | |
dc.subject.yso | pedagoginen johtaminen | |
dc.subject.yso | organisaatiot | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston <a href="https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema">arkistotyöasemalta</a>. | fi |
dc.rights.accessrights | <br><br>The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival <a href="https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation">workstation</a> at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials. | en |