Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKokko, Tuomas
dc.contributor.authorHakkarainen, Liine
dc.date.accessioned2023-05-30T12:05:57Z
dc.date.available2023-05-30T12:05:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87306
dc.description.abstractTässä tutkielmassa käsitellään markkinointiautomaatiota ja sen hyödyntämismahdollisuuksia B2C-markkinoinnissa, ja etenkin markkinointiautomaation mukanaan tuomia hyötyjä sekä haasteita. Markkinointiautomaatio on vuosituhannen vaihteessa syntynyt käsite, joka on noussut merkittävään rooliin markkinoinnissa etenkin viimeisen kymmenen vuoden aikana. Markkinointiautomaatiolla tarkoitetaan markkinointiprosessien automatisointia markkinointiteknologioiden avulla. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena kooten tietoa aiheesta pääasiassa vertaisarvioituja tieteellisiä julkaisuja hyödyntäen. Tutkitun kirjallisuuden avulla vastataan kahteen tutkimus-kysymykseen: ”Miten markkinointiautomaatiota voidaan hyödyntää B2C-markkinoinnissa?” ja ”Mitä lisäarvoa tai haasteita markkinointiautomaatio voi tuoda B2C-markkinointiin?”. Tutkielmassa määritellään markkinointiautomaatio sekä muut keskeiset käsitteet ja tarkastellaan markkinointiautomaatiota B2C-markkinoinnin näkökulmasta. Markkinointiautomaation hyödyntämismahdollisuudet osoittautuivat erittäin laajoiksi B2C-markkinoinnissa, sillä sitä voidaan hyödyntää yrityksen toimialasta ja koosta riippumatta. Hyödyt yritykselle sekä markkinoinnille ovat merkittäviä, ja etenkin taloudelliset hyödyt sekä markkinoinnin tehostuminen nousivat esille useissa lähteissä. Myös markkinointiautomaatioon liittyviä haasteita osoittautui olevan useita ja ne voitiin pääasiassa jakaa kahteen kategoriaan: käyttöönoton haasteet sekä eettiset haasteet. Keskeisin päätelmä tutkielman seurauksena on se, että hyödyt B2C-markkinointia harjoittavalle yritykselle ovat niin merkittäviä, että niiden kannattaa harkita markkinointiautomaation käyttöönottoa. Toisaalta käyttöönottoon liittyy myös haasteita, joten päätös tulee tehdä vakaata harkintaa käyttäen. Muun muassa investoinnin kannattamattomuus, budjetti- ja aikatauluongelmat, osaavan henkilöstön puute sekä eettiset haasteet kuten kuluttajien yksityisyys ja korkeat hinnat kuluttajille olivat markkinointiautomaatioon liittyviä ongelmia, jotka toistuivat useissa eri lähteissä.fi
dc.format.extent40
dc.language.isofi
dc.subject.othermarkkinointiautomaatio
dc.subject.otherB2C-markkinointi
dc.subject.othermarkkinointiteknologia
dc.subject.otherkuluttajamarkkinointi
dc.titleMarkkinointiautomaation hyödyntäminen B2C-markkinoinnissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305303362
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysoautomaatio
dc.subject.ysodigitaalinen markkinointi
dc.subject.ysokuluttajat


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot