University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Lehrbuchserien im Vergleich : Mündliche Übungen in einer deutschsprachigen und einer schwedischsprachigen Lehrbuchserie auf dem Niveau A2

Thumbnail
View/Open
940.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Leskinen, Meeri
Date
2015
Discipline
Ruotsin kieliSwedishSaksan kieli ja kulttuuriGerman Language and Culture

 
Tämä työn tarkoituksena oli selvittää, miten Eurooppalaisen viitekehyksen sekä käytössä olevan opetussuunnitelman asettamat suullisen kielitaidon tavoitteet ja vaatimukset täyttyvät kahdessa vieraankielen A2-oppimäärän kirjasarjassa. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui vuonna 2014 julkaistut kaksi saman kustantajan kirjasarjaa – saksankielinen Mega ja ruotsinkielinen Skoj. Tutkin nimenomaan suullisia tehtäviä, jonka vuoksi keskityin vain kirjasarjojen tehtäväkirjoihin. Eurooppalainen viitekehys asettaa Euroopan laajuisesti perustan opetussuunnitelmien, kokeiden ja opetusmateriaalien suunnittelulle. Suomalainen opetussuunnitelma on siis tiiviisti kosketuksissa viitekehyksen kanssa, jonka tavoitteissa suullisella kielitaidolla on keskeinen rooli. Suullisen kielitaidon rooli kielitaidon keskeisimpänä osa-alueena on vuosi vuodelta vahvistunut, ja sen harjoittaminen on tänä päivänä pääosassa myös suomalaisessa perusopetuksessa. Kyseinen aihe kiinnostaa minua koska valmistun kieltenopettajaksi, mutta myös sen vuoksi, että saksan ja ruotsin kielet ovat statuksiltaan erittäin erilaisissa asemissa suomalaisessa yhteiskunnassa. Tutkimus on sekä määrällinen että laadullinen, sillä koin molemmat tutkimustavat yhtä tarpeellisiksi valitsemani tutkimusaiheen takia. Teoriaosa koostuu varhaisen oppimisen teorioista, kielikompetenssin osa-alueista, oppikirjojen laatimisen perusteista sekä Eurooppalaisen viitekehyksen ja opetussuunnitelman keskeisimmistä näkökohdista. Analyysiosassa olen jakanut oppikirjojen suulliset tehtävät eri kategorioihin, joita kuvailen esimerkkien avulla. Lopuksi kokoan tutkimuksen ja tulokset yhteen. Tärkeimmiksi kokemani tutkimustulokset selventävät oppikirjojen välisiä eroja – vaikka kieltenoppikirjat suunnitellaan samojen tavoitteiden perusteelta, voivat erityisesti laadulliset erot olla suuria. Tässä tapauksessa saksankielen Mega-kirjasarja vakuutti minut variaatiolla ja monipuolisuudella, kun taas ruotsinkielen Skoj-kirjasarja tuntui olevan perinteisempi ja keskittyvän suulliseen kielitaitoon yksipuolisemmin. Vaikka kirjasarjat ovat määrällisesti selvästi suullisen kielitaidon puolella, saattaa laadullinen tutkimus välillä todistaa päinvastoin. Suullisten tehtävien lukumäärä on Mega-kirjoissa ~37% ja Skoj-kirjoissa myös jopa ~29% ; suurista luvuista huolimatta ei Skoj-oppikirjoissa toteudu kaipaamani variaatio, vaikka Eurooppalaisen viitekehyksen ja opetussuunnitelman määrittämät tavoitteet toteutuvatkin. ...
Alternative title
Mündliche Übungen in einer deutschsprachigen und einer schwedischsprachigen Lehrbuchserie auf dem Niveau A2
Keywords
Lehrmaterialvergleich frühe Spracherlernung Sprachkompetenz Lehrwerke mündliche Übungen Mündlichkeit im Fremdsprachelernen A2-Niveau saksan kieli ruotsin kieli suullinen kielitaito kielitaito oppiminen oppikirjat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201509012783

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Mündliche Übungen in DaF/SwaZ-Lehrwerken unter dem Aspekt 'kommunikative Kompetenz' : Eine Lehrwerkuntersuchung der Serien Kompass Deutsch und Nyckel 

    Tahkola, Mirjami (2015)
    Tässä Pro Gradu – tutkielmassani tarkasteltiin kommunikatiivista kompetenssia suullisissa harjoituksissa A-saksan oppikirjasarjassa Kompass Deutsch ja A-ruotsin oppikirjasarjassa Nyckel. Tavoitteena oli selvittää, missä ...
  • Zum Stellenwert der kommunikativ-interkulturellen Kompetenz in Übungen zur mündlichen Sprachproduktion in Deutsch als Fremdsprache : Vergleich der finnischen Lehrbuchserie Super 8 und der englischen Lehrbuchserie Echo Express 1 

    Ojala, Saila (2006)
  • Kommunikativität und mündliche Übungen in zwei Lehrbuchserien für Deutsch der Sekundarstufe 

    Heikkinen, Marjo (2002)
  • Drama - die Tür in neue Welten im Sprachunterricht : Mit dem Drama die Mündliche Sprachfähigkeit üben und bewerten 

    Toivonen, Kaisa (2010)
    Nykypäivän globalisoituneessa yhteiskunnassa kyky pystyä kommunikoimaan vieraalla kielellä on yhä tärkeämpää. Kieltä ei opita puhumaan täyttämällä mekaanisia aukkotehtäviä vaan käyttämällä kieltä. Uusien tehtävätyyppien ...
  • "Det pirrar inte i magen" : Einstellungen von Deutsch- und Schwedisch lernenden finnischen Senioren zum Sprechen und zur mündlichen Sprachkompetenz 

    Kauppinen, Tiina (2014)
    Työn tarkoituksena oli selvittää, miten yli 60-vuotiaat saksan ja ruotsin oppijat suhtautuvat vieraan kielen puhumiseen. Kokemukseni mukaan vanhemmat kielenoppijat keskittyvät suullisen ja kommunikatiivisen kielitaidon ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre