"Päämäärä on sama, mutta reitti on eri" : opetuksellinen eriyttäminen sosiaali- ja terveysalan ammatillisissa opinnoissa
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkielman tavoitteena oli ymmärtää, millaisena opetuksellinen eriyttäminen näyttäytyy sosiaali- ja terveysalan ammatillisen opetuksen arjessa. Eriyttämisellä tarkoitetaan kaikkia niitä keinoja, joiden avulla opetusryhmän tarpeet ja oppijoiden moninaisuus otetaan huomioon. Tutkielma oli luonteeltaan laadullinen ja sen aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Kymmenen ammatillisen opettajan haastatteluista muodostunut tutkimusaineisto analysointiin teemoittelun avulla.
Sosiaali- ja terveysalan ammatillisten opettajien näkemysten mukaan eriyttäminen oli luovaa opetusmetodien, materiaalien ja yhteistyön hyödyntämistä. Lisäksi opettajat pyrkivät rakentamaan joustavaan arviointiin ja kannustamiseen perustuvan oppimisilmapiirin, sekä mahdollistamaan jokaisen opiskelijan yksilöllisen etenemisen. Eriyttämisen haasteet ja mahdollisuudet ilmenivät sekä opettajien henkilökohtaisina taitoina ja ominaisuuksina, että ryhmätason tekijöitä, jotka olivat pääosin linjassa opettajien esittämien eriyttämistä koskevien kehittämisehdotusten kanssa. Opettajat kaipasivat lisää aikaa, osaamista ja keinoja opiskelijoiden yksilölliseen tukemiseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sosiaali- ja terveysalan ammatillisen opetuksen eriyttämisessä keskeisintä oli tiedonkulku. Opiskelijoiden siirtymä peruskoulun strukturoidusta oppimisympäristöstä itseohjautuvuutta painottavaan oppimisympäristöön ei poistanut eriyttämisen tarpeita. Päinvastoin ammatilliset opettajat tarvitsivat tietoa ja työkaluja eritasoisten opiskelijoiden ammatillisen kehittymisen tukemiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosiaali- ja terveysalan työpaikkaohjaajien käsitykset työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjauksesta ja ammatillisen koulutuksen reformista
Silvennoinen, Kaisa (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sosiaali- ja terveysalan perustutkinto-opiskelijoita ohjaavien työpaikkaohjaajien erilaisia käsityksiä työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjauksesta sekä tarkastella sitä, ... -
Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan opettajien digitaalinen osaaminen
Vauhkonen, Anneli; Saaranen, Terhi Kristiina; Pajari, Juha; Salminen, Leena; Koskinen, Camilla; Koskinen, Monika Katarina; Koivula, Meeri; Lähteenmäki, Marja-Leena; Sjögren, Tuulikki; Korpi, Hilkka; Ryhtä, Iina; Mikkonen, Kristina; Kääriäinen, Maria; Sormunen, Marjorita (Sairaanhoitajien koulutussäätiö, 2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan (soteku) opettajien (n=388) digitaalista osaamista osana TerOpe-hanketta. Aineisto kerättiin DigCompEdu CheckIn Self-reflection Tool -itsearviointityökaluun ... -
Continuing professional development among social‐ and health‐care educators
Koskimäki, Minna; Lähteenmäki, Marja‐Leena; Mikkonen, Kristina; Kääriäinen, Maria; Koskinen, Camilla; Mäki‐Hakola, Hanne; Sjögren, Tuulikki; Koivula, Meeri (Wiley-Blackwell; Nordic College of Caring Science, 2021)Future social‐ and health‐care educators will be required to have versatile competence in educating professionals that reflects both the constantly changing health‐care environment and delivery of high‐quality patient care. ... -
Social, health care and rehabilitation educators' competence in professional education : Empirical testing of a model
Mikkonen, Kristina; Kuivila, Heli‐Maria; Sjögren, Tuulikki; Korpi, Hilkka; Koskinen, Camilla; Koskinen, Monika; Koivula, Meeri; Koskimäki, Minna; Lähteenmäki, Marja‐Leena; Saaranen, Terhi; Sormunen, Marjorita; Salminen, Leena; Mäki‐Hakola, Hanne; Wallin, Outi; Holopainen, Arja; Tuomikoski, Anna‐Maria; Kääriäinen, Maria (Wiley-Blackwell, 2022)The social and health care educator's role in educating future professionals need to be stronger emphasised and deserves international recognition. The purpose of this study was to develop and test an empirical model of ... -
Development and testing of an instrument (HeSoEduCo) for health and social care educators' competence in professional education
Mikkonen, Kristina; Tuomikoski, Anna-Maria; Sjögren, Tuulikki; Koivula, Meeri; Koskimäki, Minna; Lähteenmäki, Marja-Leena; Mäki-Hakola, Hanne; Wallin, Outi; Sormunen, Marjorita; Saaranen, Terhi; Koskinen, Camilla; Koskinen, Monika; Salminen, Leena; Holopainen, Arja; Kääriäinen, Maria (Elsevier Ltd, 2020)Background. Health and social care education is highly important for preparing future professionals for their future roles in sustainable health and social care. However, previous studies have emphasized that health and ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.