Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMarttunen, Miika
dc.contributor.authorNiemi, Janette
dc.date.accessioned2023-05-29T07:07:56Z
dc.date.available2023-05-29T07:07:56Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87262
dc.description.abstractTämän tutkielman tavoitteena oli ymmärtää, millaisena opetuksellinen eriyttäminen näyttäytyy sosiaali- ja terveysalan ammatillisen opetuksen arjessa. Eriyttämisellä tarkoitetaan kaikkia niitä keinoja, joiden avulla opetusryhmän tarpeet ja oppijoiden moninaisuus otetaan huomioon. Tutkielma oli luonteeltaan laadullinen ja sen aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Kymmenen ammatillisen opettajan haastatteluista muodostunut tutkimusaineisto analysointiin teemoittelun avulla. Sosiaali- ja terveysalan ammatillisten opettajien näkemysten mukaan eriyttäminen oli luovaa opetusmetodien, materiaalien ja yhteistyön hyödyntämistä. Lisäksi opettajat pyrkivät rakentamaan joustavaan arviointiin ja kannustamiseen perustuvan oppimisilmapiirin, sekä mahdollistamaan jokaisen opiskelijan yksilöllisen etenemisen. Eriyttämisen haasteet ja mahdollisuudet ilmenivät sekä opettajien henkilökohtaisina taitoina ja ominaisuuksina, että ryhmätason tekijöitä, jotka olivat pääosin linjassa opettajien esittämien eriyttämistä koskevien kehittämisehdotusten kanssa. Opettajat kaipasivat lisää aikaa, osaamista ja keinoja opiskelijoiden yksilölliseen tukemiseen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sosiaali- ja terveysalan ammatillisen opetuksen eriyttämisessä keskeisintä oli tiedonkulku. Opiskelijoiden siirtymä peruskoulun strukturoidusta oppimisympäristöstä itseohjautuvuutta painottavaan oppimisympäristöön ei poistanut eriyttämisen tarpeita. Päinvastoin ammatilliset opettajat tarvitsivat tietoa ja työkaluja eritasoisten opiskelijoiden ammatillisen kehittymisen tukemiseen.fi
dc.format.extent105
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othersosiaali- ja terveysala
dc.title"Päämäärä on sama, mutta reitti on eri" : opetuksellinen eriyttäminen sosiaali- ja terveysalan ammatillisissa opinnoissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305293322
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoammatilliset opettajat
dc.subject.ysoeriyttäminen
dc.subject.ysoammatillinen koulutus
dc.subject.ysoterveysala
dc.subject.ysososiaaliala
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright