Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan opettajien digitaalinen osaaminen
Vauhkonen, A., Saaranen, T. K., Pajari, J., Salminen, L., Koskinen, C., Koskinen, M. K., Koivula, M., Lähteenmäki, M.-L., Sjögren, T., Korpi, H., Ryhtä, I., Mikkonen, K., Kääriäinen, M., & Sormunen, M. (2020). Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan opettajien digitaalinen osaaminen. Hoitotiede, 32(3), 204-217. https://journal.fi/hoitotiede/article/view/128473
Julkaistu sarjassa
HoitotiedeTekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
© Sairaanhoitajien koulutussäätiö, 2020
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan (soteku) opettajien (n=388) digitaalista osaamista osana TerOpe-hanketta. Aineisto kerättiin DigCompEdu CheckIn Self-reflection Tool -itsearviointityökaluun perustuvalla mittarilla, joka sisälsi 21 (strukturoitua) väittämää ja yhden avoimen kysymyksen. DigCompEdu-viitekehyksen kuutta osa-aluetta (ammatillinen sitoutuminen, digitaaliset resurssit, opettaminen ja oppiminen, arviointi, oppijoiden voimaannuttaminen ja oppijoiden digitaalisen osaamisen tukeminen) käytettiin sekä määrällisen aineiston keskiarvomuuttujien muodostamisessa että laadullisen aineiston deduktiivis-induktiivisen analyysin runkona. Opettajat olivat motivoituneita kehittämään digitaalista osaamistaan ja kokivat sen kehittämisen tarpeelliseksi. He laativat ja hallinnoivat digitaalista opetusmateriaalia ja käyttivät digitaalista teknologiaa säännöllisesti opetuksessa. Vähäiset resurssit, kuten riittämätön aika, tuki ja koulutus, vähensivät opettajien mahdollisuuksia kehittää digitaalista osaamistaan ja digitaalisen teknologian hyödyntämistä opetuksessa ja oppimisessa. Tuloksia voidaan hyödyntää soteku-alan opettajien jatko- ja täydennyskoulutuksen sekä terveystieteiden opettajakoulutuksen kehittämisessä. Opettajat tarvitsevat aikaa, tukea, koulutusta ja käyttäjäystävällisiä järjestelmiä digitaalisen teknologian hyödyntämiseen opetuksessa ja oppimisessa.
...
The purpose of the study was to describe the digital competence of social, health care and rehabilitation educators (n=388) as part of the TerOpe project. The data were collected using the DigCompEdu CheckIn Self-reflection Tool, which contained 21 (structured) variables and one open-ended question. DigCompEdu Framework containing six areas (professional engagement, digital resources, teaching and learning, assessment, empowering learners, and facilitating learners’ digital competence) was used in forming the mean variables of the quantitative data, and as a framework in the deductive-inductive analysis of qualitative data.
The educators were motivated to develop their digital competence and felt the development necessary. They created and managed digital teaching materials and used digital technology in teaching regularly. Limited resources, such as inadequate time, support and training, reduced educators’ ability to develop their digital competence and to use digital technologies in teaching and learning.
The results can be used to develop continuing and in-service education of social, health care and rehabilitation educators, and teacher education in health sciences. Educators need time, support, education and user-friendly systems to utilize digital technology in teaching and learning.
...
Julkaisija
Sairaanhoitajien koulutussäätiöISSN Hae Julkaisufoorumista
0786-5686Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/hoitotiede/article/view/128473Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/182557580
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Liikuntatieteiden tiedekunta [3120]
Lisätietoja rahoituksesta
Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa hallituksen kärkihankkeessa (TerOpe) kuusi terveystieteiden opettajankoulutusta järjestävää yliopistoa sekä opettajankoulutusta järjestävä ammattikorkeakoulu kehittivät opettajien perus- ja täydennyskoulutusta.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan opettajien osaaminen ja sen kehittäminen
Mikkonen, Kristina; Koivula, Meeri; Sjögren, Tuulikki; Korpi, Hilkka; Koskinen, Camilla; Koskinen, Monika; Kuivila, Heli-Maria; Lähteenmäki, Marja-Leena; Koskimäki, Minna; Mäki-Hakola, Hanne; Wallin, Outi; Saaranen, Terhi; Sormunen, Marjorita; Kokkonen, Kukka-Maaria; Kiikeri, Janette; Salminen, Leena; Ryhtä, Iina; Elonen, Imane; Kääriäinen, Maria (Oulun yliopisto, 2019)Johdanto: Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan (soteku) toimintaympäristö on jatkuvasti muuttuva ja kehittyvä. Jotta pätevien opettajien saatavuus turvataan myös tulevaisuudessa, tarvitaan jatkuvaa terveystieteiden ... -
Social, health care and rehabilitation educators' competence in professional education : Empirical testing of a model
Mikkonen, Kristina; Kuivila, Heli‐Maria; Sjögren, Tuulikki; Korpi, Hilkka; Koskinen, Camilla; Koskinen, Monika; Koivula, Meeri; Koskimäki, Minna; Lähteenmäki, Marja‐Leena; Saaranen, Terhi; Sormunen, Marjorita; Salminen, Leena; Mäki‐Hakola, Hanne; Wallin, Outi; Holopainen, Arja; Tuomikoski, Anna‐Maria; Kääriäinen, Maria (Wiley-Blackwell, 2022)The social and health care educator's role in educating future professionals need to be stronger emphasised and deserves international recognition. The purpose of this study was to develop and test an empirical model of ... -
Kuntoutusalan ammattikorkeakouluopettajien yhteistyö-, verkosto-, tutkimus- ja kehittämisosaaminen
Heimo, Inari (2021)Globaalit muutokset, tarpeet kansalliselle ja kansainväliselle yhteistyölle sekä ammattikorkeakoulujen laaja-alainen tehtäväkenttä – muun muassa soveltava tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta opetustyön rinnalla – ... -
Social- and Health Care Educators’ Cultural Competence
Han, Ruwang; Koskinen, Monika; Mikkonen, Kristina; Sjögren, Tuulikki; Korpi, Hilkka; Koivula, Meeri; Koskimäki, Minna; Lähteenmäki, Marja-Leena; Sormunen, Marjorita; Saaranen, Terhi; Salminen, Leena; Wallin, Outi; Kääriäinen, Maria; Koskinen, Camilla (Alexander Technological Educational Institute of Thessaloniki, 2020)Introduction and aim: Cultural differences have significant impacts on classroom behaviours and communication in teaching. The aim of this study is to explore social and healthcare educators’ cultural competence in ... -
Social-, health care and rehabilitation educators’ competence : a cross-sectional study
Mikkonen, K.; Sorvari, P. L.; Kuivila, H.; Sjögren, T.; Korpi, H.; Koskinen, C.; Koskinen, M.; Koivula, M.; Koskimäki, M.; Lähteenmäki, M. L.; Saaranen, T.; Sormunen, M.; Salminen, L.; Mäki-Hakola, H.; Wallin, O.; Tuomikoski, A. M.; Holopainen, A.; Kääriäinen, M. (Routledge, 2022)An educator’s competence influences the implementation of evidence-based education and the overall quality of social and health care. This study aimed to identify distinct competence profiles from Finnish social, health ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.