dc.contributor.advisor | Sulkunen, Sari | |
dc.contributor.author | Vääräsmäki, Johanna | |
dc.date.accessioned | 2023-05-29T06:29:03Z | |
dc.date.available | 2023-05-29T06:29:03Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87256 | |
dc.description.abstract | 2000-luvulla teknologian nopea kehitys on muuttanut viestintää. Ihmiset hankkivat ja välittävät tietoa entistä enemmän digitaalisissa ympäristöissä, mutta he eivät välttämättä ole tietoisia niiden toiminnasta. Tämän monimuototutkielman tavoitteena onkin selvittää, miten kriittistä lukutaitoa voi opettaa nopean teknologisen kehityksen keskellä. Tähän sisältyy tavoite luoda tehtäväkokonaisuus, jonka avulla voidaan harjoittaa kriittisyyttä digitaalisessa ympäristössä.
Tutkielman pääkäsitteitä ovat kriittiset digitaaliset lukutaidot ja monilukutaito. Tässä tutkielmassa kriittisillä digitaalisilla lukutaidoilla tarkoitetaan sellaisia taitoja ja käytäntöjä, joita tarvitaan sekä maailman ilmiöiden ja voimasuhteiden että digitaalisten tekstien kyseenalaistamiseen (Avila & Pandya 2013). Kriittisyys nähdään olennaisena osana kansalaisen aktiivista toimijuutta ja yleissivistystä.
Tässä tutkielmassa kytken kriittiset digitaaliset lukutaidot monilukutaidon opettamiseen. Monilukutaidolla tarkoitetaan erilaisten multimodaalisten tekstien tulkinta-, tuottamis- ja arvottamistaitoja, jotka tukevat erilaisten kulttuurien ymmärtämistä ja oppilaan oman identiteetin rakentumista (Opetushallitus 2014: 22).
Tutkielma koostuu kriittisiä digitaalisia lukutaitoja ja monilukutaitoa käsittelevästä teoriakatsauksesta, ja tutkimuksen pohjalta kootusta Videotyöpaja-nimisestä tehtäväkokonaisuudesta. Tehtäväkokonaisuutta voi hyödyntää monialaisena oppimiskokonaisuutena tai osana äidinkielen ja kirjallisuuden oppiainekohtaisia opintoja.
Viimeaikainen kriittisten digitaalisten lukutaitojen tutkimus painottaa teknologian vuorovaikutteisuuden tarkastelua ja erilaisten internetin toimintakulttuurien ymmärtämistä. Myös luovaa tuottamista sisältävän pedagogiikan kehittämistä pidetään tärkeänä, sillä opetus on viime aikoina keskittynyt teknologian käytön opetteluun ja internetsisällön arviointiin.
Näihin tarpeisiin Videotyöpajassa pyritään vastaamaan tarkastelemalla digitaalisten tekstien ohjailemaan pyrkiviä tekstilajipiirteitä. Näitä ovat pelilliset keinot ja ajan kulkua visualisoivat datan esitystavat. Luovaa tuottamista harjoitellaan tuottamalla video tai podcast projektimuotoisena pienryhmätyöskentelynä. Työskentelyssä oppilaiden tekstimaailmat ja kielitietoiset opetuskäytänteet ovat tärkeässä roolissa. | fi |
dc.format.extent | 82 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | kriittiset digitaaliset lukutaidot | |
dc.title | Kriittiset digitaaliset lukutaidot : teoriakatsaus ja tehtäväkokonaisuus | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202305293316 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 309 | |
dc.subject.yso | toimijuus | |
dc.subject.yso | kriittinen ajattelu | |
dc.subject.yso | digitaaliset taidot | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | medialukutaito | |
dc.subject.yso | mediakasvatus | |
dc.subject.yso | oppiaineet | |
dc.subject.yso | monilukutaito | |
dc.subject.yso | digitalisaatio | |
dc.subject.yso | teknologia | |
dc.subject.yso | lukeminen | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |