Miten aikuisten taidot ovat kehittyneet viime vuosikymmenellä : kansainvälisen aikuisten taitotutkimuksen (PIAAC) tiedonkeruu käynnistyi syksyllä 2022
Lyly-Yrjänäinen, M., & Mannonen, J. (2022). Miten aikuisten taidot ovat kehittyneet viime vuosikymmenellä : kansainvälisen aikuisten taitotutkimuksen (PIAAC) tiedonkeruu käynnistyi syksyllä 2022. Työpoliittinen aikakauskirja, 65(3), 37-48. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-910-0
Julkaistu sarjassa
Työpoliittinen aikakauskirjaPäivämäärä
2022Tekijänoikeudet
© Työ- ja elinkeinoministeriö, 2022
Maija Lyly-Yrjänäinen ja Joonas Mannonen avaavat artikkelissaan OECD:n kansainvälisen aikuisten taitotutkimus PIAAC:n taustaa, toteutusta ja merkitystä. Tämän mittavan kansainvälisen tutkimuksen tiedonkeruu on alkanut kuluvana syksynä. Tutkimus on kunnianhimoinen ja Suomessa tiedonkeruun hintakin on noin 3,5 miljoonaa euroa. Tämä antaa tutkijoillemme pääsyn ainutlaatuiseen aineistoon ja kansainväliseen tutkijayhteisöön. ”Tutkimuksen tuottama aineisto tarjoaa tutkijoille valtavasti mahdollisuuksia selvittää koulutus-, työ- ja sosiaalipolitiikan ydinkysymyksiä aikuisten taitojen yhteyksistä koulutukseen, työelämään ja hyvinvointiin”, he toteavat. Basic skills have become increasingly important for employment, life-long learning, employment, wellbeing, and participation in the society in the information age. Consequently, a better understanding of the adult population’s basic skills is paramount. To address this need, the data collection of the second cycle of the Survey of Adult Skills (PIAAC) started in September 2022. PIAAC is a large-scale international assessment measuring the literacy, numeracy and adaptive problem-solving skills of 16-65-year-old adults in 32 countries. The research design includes a direct assessment of skills as well as a background questionnaire collecting a wide range of information relevant to skills, including work and employment, education, leisure, and wellbeing. The results from the first cycle of PIAAC conducted in 2012 increased the understanding of the importance of adult skills among policymakers, researchers and educators as well as the public. The research and analysis of the survey data has informed policymaking, e. g. in the fields of continuous learning, education and working life. Since the 1st cycle, several policy reforms have been conducted, such as the reform of continuous learning and the extension of compulsory education. The second cycle of PIAAC will build on the design of the first cycle, allowing analysis of the development of skills between the two time points. New data on adult skills will continue to provide researchers unique opportunities for analysis. Ultimately, it will reinforce the knowledge base for decision-making in education, labour and social policies.
...
Julkaisija
Työ- ja elinkeinoministeriöISSN Hae Julkaisufoorumista
0787-510XAsiasanat
Alkuperäislähde
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-910-0Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/159417637
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The Finnish success in Pisa - and some reasons behind it : 2 Pisa 2003
Välijärvi, Jouni; Kupari, Pekka; Linnakylä, Pirjo; Reinikainen, Pasi; Sulkunen, Sari; Törnroos, Jukka; Arffman, Inga (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2007)The success of Finnish students in PISA has been a great joy but at the same time a somewhat puzzling experience to all those responsible for and making decisions about education in Finland. At a single stroke, PISA has ... -
Nuoret osaajat : PISA 2003 -tutkimuksen ensituloksia
Tuntematon tekijä (Jyväskylän yliopisto, 2004) -
The Finnish success in Pisa - and some reasons behind it : Pisa 2000
Välijärvi, Jouni (University of Jyväskylä, Institute for Educational Research, 2002) -
Työelämä digimurroksessa : jatkuvaa oppimista vai teknostressiä?
Rikala, Pauliina; Sorvali, Jesse; Silvennoinen, Kaisa; Peltoniemi, Aaron J.; Lämsä, Joni; Niilo-Rämä, Mikko; Hämäläinen, Raija (Jyväskylän yliopisto, 2022)Tässä luvussa tarkastelemme teknostressin ilmiötä suomalaisessa työelämässä. Tutkimusaineisto (N=1032), johon tämä luku pohjautuu, kerättiin strukturoidulla verkkokyselyllä vuoden 2020 alussa. Määrällinen aineisto analysoitiin ... -
Osaaminen kestävällä pohjalla : PISA 2003 Suomessa
Kupari, Pekka; Välijärvi, Jouni; Linnakylä, Pirjo; Reinikainen, Pasi; Brunell, Viking; Leino, Kaisa; Sulkunen, Sari; Törnroos, Jukka; Malin, Antero; Puhakka, Eija (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2005)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.