Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMertala, Pekka
dc.contributor.authorYlönen, Riikka
dc.contributor.authorKoli, Hanna-Leena
dc.date.accessioned2023-05-29T06:26:46Z
dc.date.available2023-05-29T06:26:46Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87255
dc.description.abstractTässä tutkielmassa tutkitaan, miten inkluusiota kuvataan Yleisradion (Yle) verkkoartikkeleissa. Lisäksi tarkastelemme, millaisia määritelmiä inkluusio verkkoartikkeleissa saa ja keiden toimijoiden ääni inkluusion kuvauksissa kuuluu. Tutkimuksen tarkoituksena on tehdä näkyväksi median roolia inkluusiota koskevassa keskustelussa. Tutkimus on laadullinen diskurssitutkimus, jonka tutkimusote nojaa sosiaaliseen konstruktivismiin. Aineistona on 23 verkkoartikkelia, jotka haettiin Ylen verkkosivuilta hakusanalla inkluusio. Analyysimenetelmänä on diskurssianalyysi. Inkluusio määriteltiin verkkoartikkeleissa kolmella eri tavalla: kaikki oppilaat samassa opetusryhmässä ja tilassa, tasa-arvoinen kouluyhteisö sekä inkluusio integraationa. Inkluusion määrittely jäi aineistossa yksittäisten artikkelien tasolla suppeaksi. Tulosten perusteella inkluusiota kuvataan ideaali- , praksis- ja pessimismidiskurssien kautta. Inkluusion kuvauksia tuottivat asiantuntijat, opettajat ja huoltajat. Asiantuntijoiden puheentapa oli kriittinen ja he tarkastelivat inkluusiota yhteiskuntakehyksen kautta. Opettajien puheentapa oli ratkaisukeskeinen ja heidän näkökulmansa muodostui koulukehyksen kautta. Huoltajien puheentapa oli huolikeskeinen ja he tarkastelivat inkluusiota oman lapsen kehyksen kautta. Tutkimuksessa asiantuntijat saivat eniten ääntä. Tutkimuksessa korostuivat kuvaukset inkluusion toteutumattomuudesta. Aineistossa inkluusiota kuvataan aiempien tutkimustulosten mukaisesti negatiivisena. Onnistunutta inkluusiota kuvattiin ainoastaan opettajien esittämänä.fi
dc.format.extent57
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherverkkoartikkeli
dc.subject.otherYleisradio
dc.titleKun koulun arki kohtaa inkluusion : inkluusiodiskurssit Ylen verkkoartikkeleissa vuosina 2019–2022
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305293315
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysodiskurssintutkimus
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysokoulut
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysomedia
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright