Kun koulun arki kohtaa inkluusion : inkluusiodiskurssit Ylen verkkoartikkeleissa vuosina 2019–2022
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tässä tutkielmassa tutkitaan, miten inkluusiota kuvataan Yleisradion (Yle) verkkoartikkeleissa. Lisäksi tarkastelemme, millaisia määritelmiä inkluusio verkkoartikkeleissa saa ja keiden toimijoiden ääni inkluusion kuvauksissa kuuluu. Tutkimuksen tarkoituksena on tehdä näkyväksi median roolia inkluusiota koskevassa keskustelussa.
Tutkimus on laadullinen diskurssitutkimus, jonka tutkimusote nojaa sosiaaliseen konstruktivismiin. Aineistona on 23 verkkoartikkelia, jotka haettiin Ylen verkkosivuilta hakusanalla inkluusio. Analyysimenetelmänä on diskurssianalyysi.
Inkluusio määriteltiin verkkoartikkeleissa kolmella eri tavalla: kaikki oppilaat samassa opetusryhmässä ja tilassa, tasa-arvoinen kouluyhteisö sekä inkluusio integraationa. Inkluusion määrittely jäi aineistossa yksittäisten artikkelien tasolla suppeaksi. Tulosten perusteella inkluusiota kuvataan ideaali- , praksis- ja pessimismidiskurssien kautta. Inkluusion kuvauksia tuottivat asiantuntijat, opettajat ja huoltajat. Asiantuntijoiden puheentapa oli kriittinen ja he tarkastelivat inkluusiota yhteiskuntakehyksen kautta. Opettajien puheentapa oli ratkaisukeskeinen ja heidän näkökulmansa muodostui koulukehyksen kautta. Huoltajien puheentapa oli huolikeskeinen ja he tarkastelivat inkluusiota oman lapsen kehyksen kautta. Tutkimuksessa asiantuntijat saivat eniten ääntä. Tutkimuksessa korostuivat kuvaukset inkluusion toteutumattomuudesta. Aineistossa inkluusiota kuvataan aiempien tutkimustulosten mukaisesti negatiivisena. Onnistunutta inkluusiota kuvattiin ainoastaan opettajien esittämänä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29542]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ratkaisuja toiminta-alueittain opiskelevien oppilaiden inkluusion edistämiseen
Salonen, Anna (2023)Tässä tutkimuksessa etsittiin onnistuneita inkluusioratkaisuja vaikeimmin vammaisten toiminta-alueittain peruskoulutasolla opiskelevien oppilaiden koulunkäyntiin. Inkluusioratkaisuja etsittiin tarkemmin juuri sosiaaliseen ... -
Kolmiportainen tuki - säästöä inkluusion varjolla? : luokanopettajien käsityksiä lakimuutoksen 642/2010 vaikutuksista oppilaiden saamaan tukeen ja opettajien työhön
Tuomioja, Petri (2014)Tuomioja, P. Kolmiportainen tuki- säästöä inkluusion varjolla. Luokanopettaji-en käsityksiä lakimuutoksen 642/2010 vaikutuksista oppilaiden saamaan tukeen ja opettajien työhön. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus ... -
Sähköä ja alkemiaa : tekoälydiskurssit Yleisradion verkkoartikkeleissa
Slotte Dufva, Tomi; Mertala, Pekka (Media- ja viestintätieteellinen seura MEVI ry, 2021)Tässä artikkelissa tarkastelemme sitä, millaisena ja miten tekoäly esitetään suomalaisessa julkisessa keskustelussa, ja ketkä tekoälystä suurelle yleisölle kertovat. Aineistona olemme käyttäneet Yleisradion verkkosivujen ... -
Induktiovaiheen aineenopettajien käsityksiä inkluusiosta ja oppilaiden yksilöllisyydestä
Virkki, Antti (2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opetusuransa alkutaipaleella olevien induktiovaiheen aineenopettajien käsityksiä inkluusiosta ja oppilaiden yksilöllisyydestä. Lisäksi selvitettiin millaisia rajoitteita ja ... -
Jos sinä kaadut, minä kannan : yhteisopettajuus lisää työhyvinvointia, työhön sitoutumista ja opetuksen laatua
Laakso, Riikka (Jyväskylän yliopisto, 2024)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.