Human impact on ecosystems : a CLIL-based material package for integrating upper secondary EFL and biology
Kielen ja sisällön integrointi (eng. Content and Language Integrated Learning, CLIL) on etenkin eurooppalaisessa kontekstissa laajalti tunnettu ja käytetty kaksikielisen opetuksen tapa, joka nimensä mukaisesti yhdistää kielen ja sisällön opettamisen. CLIL-opetuksessa keskeistä on sekä opittavalle kielelle että sisällölle asetettujen oppimistavoitteiden saavuttaminen.
CLIL-opetuksen suosiosta huolimatta sen käyttöönotto voi olla hyvinkin haasteellista. Yhtenä merkittävimpänä haasteena on CLIL-opetukseen suunniteltujen oppimateriaalien vähyys. Kaupallisia CLIL-materiaaleja tuotetaan hyvin vähän, jos ollenkaan. Tämä tarkoittaa sitä, että opettajien on usein itse tuotettava CLIL-opetukseen soveltuva materiaali. Opettajien laajan työnkuvan vuoksi materiaalien tuottamiseen ei kuitenkaan useinkaan jää ylimääräistä aikaa.
Tässä tutkielmassa kehitellyn materiaalipaketin tavoitteena on yhdistää lukion englannin kielen sekä biologian opettaminen, ja siten tarjota uutta CLIL-materiaalia lukio-opetukseen. Materiaalipaketti pohjautuu kahteen lukion moduuliin, ENA5 (Kestävä tulevaisuus ja tiede) ja BI3 (Ihmisen vaikutukset ekosysteemeihin), joiden sisältöjä ja oppimistavoitteita materiaalipaketissa yhdistetään. Lisäksi materiaalipaketin tehtävissä on huomioitu kolme laaja-alaisen osaamisen osa-aluetta (vuorovaikutusosaaminen, monitieteinen ja luova osaaminen sekä eettisyys ja ympäristöosaaminen), joiden yhteisenä keskeisenä tavoitteena on valmistaa opiskelijoita tulevaisuutta varten kehittämällä muun muassa heidän yleissivistystään sekä toimintakykyään kestävän tulevaisuuden puolesta.
Materiaalipaketti koostuu kuudesta oppitunnista, joissa jokaisessa on 2–3 tehtävää. Paketin teemaa tarkastellaan kolmesta eri näkökulmasta: maailma, Suomi ja kotiympäristö. Oppitunnit sisältävät monipuolisesti erilaisia tehtävätyyppejä, jotka kukin osaltaan harjoittavat opiskelijoiden kohdekielen hallintaa sekä sisällön ymmärtämistä.
...
Keywords
material package biologia englannin kieli vieraskielinen opetus opetus lukio oppimateriaali kielen oppiminen lukiolaiset biology English language content and language integrated learning teaching and instruction general upper secondary school study material language learning general upper secondary school students
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
Blending English and Environmental studies : a material package for integrating English and Environmental studies
Blomquist, Sofia (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien ympäristöopin ja englannin kielen oppiaineita vuosiluokilla ... -
The intriguing human being : a cooperative CLIL material package for teaching human anatomy and senses through English in elementary school
Ainikkamäki, Eeva-Maija (2013)Koulutusjärjestelmät ovat kautta aikojen pyrkineet vastaamaan tarpeisiin, joita sen hetkinen maailma on sille luonut. Nykyaikana globalisaatio ja kansainvälistyminen ovat tuoneet omat haasteensa koulutusjärjestelmille. ... -
Teachers' beliefs about learning and language as reflected in their views of teaching materials for Content and Language Integrated Learning (CLIL)
Bovellan, Eveliina (University of Jyväskylä, 2014) -
Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers
Saloniemi, Suvi (2023)Tutkielma on digitaalisiin opetusmenetelmiin pohjautuva materiaalipaketti lukion englannin kielen opettajille. Lisääntyvä digitalisaatio yhteiskunnassa ja digitaalisten taitojen vaadittavuus lukio-opetuksessa on tehnyt ...