The intriguing human being : a cooperative CLIL material package for teaching human anatomy and senses through English in elementary school
Tekijät
Päivämäärä
2013Koulutusjärjestelmät ovat kautta aikojen pyrkineet vastaamaan tarpeisiin, joita sen hetkinen maailma on sille luonut. Nykyaikana globalisaatio ja kansainvälistyminen ovat tuoneet omat haasteensa koulutusjärjestelmille. Vastineeksi näihin tarpeisiin on muodostunut erilaisia opetusmenetelmiä, joista yhtenä Suomeenkin levinnyt CLIL (Content and Language Integrated Learning).
CLIL on nimeke opetukselle, joka tapahtuu oppijalle vieraalla kielellä. CLIL:iä ei kuitenkaan tule sekoittaa perinteisiin kielikylpymenetelmiin tai kaksikieliseen opetukseen vaan sillä on omat erityispiirteensä. CLIL opetuksella on kaksoisfokus kieleen ja sisältöön. Samanaikaisesti pyritään siis opettamaan niin kielellisiä kuin sisällöllisiäkin asioita kommunikaation ja luonnollisten kielenkäyttötilanteiden ollessa opetuksen keskiössä.
CLIL:in suosio viime vuosina on Euroopassa kasvanut, mutta Suomessa suunta on ollut päinvastainen. Yhtenä syynä CLIL:in suosion hiipumiseen sitten 1990-luvun on pidetty opetusmateriaalin puutetta. Tämä onkin yksi suurimmista motivaattoreista tämän maisterintutkielman takana. Tässä maisterintutkielmassa on luotu yhteistoiminnallinen opetusmateriaalipaketti ihmisen anatomian ja aistien opetusta varten englannin kielellä alakoulun viimeisille luokille. Kyseisiä asioita käsitellään yleensä viidennellä luokalla.
Perinteistä kielenopetusta on usein kritisoitu kommunikatiivisuuden puutteesta. CLIL onkin usein nähty vasteena myös tähän ongelmaan. Tavoitteena tätä materiaalipakettia luodessa oli erityisesti keskittyä kommunikatiivisiin tehtäviin ja siksi varsinaiseksi opetusmetodiksi valittiin yhteistoiminnallinen opetus.
Yhteistoiminnallinen opetus on jo pitkään käytetty tieteellisesti tehokkaaksi todistettu opetusmenetelmä. Sen menetelmiin kuuluvat erilaiset ryhmä- ja parityöt. Kaikenlaiset ryhmätyöt eivät kuitenkaan lukeudu yhteistoiminnallisen opetuksen piiriin, vaan on erityisen tärkeää varmistaa, että kaikki ryhmän jäsenet osallistuvat työhön ja jokaisen panoksella on merkitys. Yhteistoiminnallista opetusta käytettäessä keskitytään myös erilaisiin ryhmätaitoihin, jolloin opitaan taitoja jotka ovat hyödyllisiä yhteistyötä tehdessä myös luokkahuoneen ulkopuolella.
Kattava CLIL, kuten opetus yleensäkin, vaatii kuitenkin erilaisten opetusmenetelmien käyttöä. Tämän materiaalipaketin tarkoitus onkin vastata kommunikatiivisten tehtävien tarpeeseen. Opetusmateriaalipaketti ei siis ole yhtenäinen kokonaisuus joka tulisi käyttää alusta loppuun, vaan se on kokoelma erillisiä tehtäviä, joita voidaan käyttää tarpeen tullen.
Materiaalipakettia luotaessa osaa tehtävistä myös testattiin, jotta varmistettaisiin materiaalin käytettävyys. Testaus observoitiin ja testanneet opettajat haastateltiin. Aineisto hyödynnettiin loppumateriaalia luotaessa. Siitä eroteltiin palautetta, olemassa olevia tehtäviä muokattiin palautteen puitteissa ja ideat ja ehdotukset hyödynnettiin loppumateriaalia tehtäessä. Testaus osoitti, että materiaali oli pääosin käyttökelpoista. Kuitenkin muutamia hyödyllisiä käytännön vinkkejä materiaalipakettia varten löytyi.
Itse materiaalipaketti koostuu kahdeksasta osiosta, jotka käsittelevät eri elimistöjä ja aisteja. Viimeinen eli kahdeksas osio on kokoava osio ja sitä voidaan hyödyntää ihmisen anatomia ja aistijakson päätteeksi.
...
Muu nimeke
Cooperative CLIL material package for teaching human anatomy and senses through English in elementary schoAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
Blending English and Environmental studies : a material package for integrating English and Environmental studies
Blomquist, Sofia (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien ympäristöopin ja englannin kielen oppiaineita vuosiluokilla ... -
Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers
Saloniemi, Suvi (2023)Tutkielma on digitaalisiin opetusmenetelmiin pohjautuva materiaalipaketti lukion englannin kielen opettajille. Lisääntyvä digitalisaatio yhteiskunnassa ja digitaalisten taitojen vaadittavuus lukio-opetuksessa on tehnyt ... -
Teachers' beliefs about learning and language as reflected in their views of teaching materials for Content and Language Integrated Learning (CLIL)
Bovellan, Eveliina (University of Jyväskylä, 2014) -
Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package
Hämäläinen, Ville (2017)Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.