dc.contributor.author | Ylituomaala, Annika | |
dc.date.accessioned | 2023-05-29T05:31:38Z | |
dc.date.available | 2023-05-29T05:31:38Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87241 | |
dc.description.abstract | Kielen ja sisällön integrointi (eng. Content and Language Integrated Learning, CLIL) on etenkin eurooppalaisessa kontekstissa laajalti tunnettu ja käytetty kaksikielisen opetuksen tapa, joka nimensä mukaisesti yhdistää kielen ja sisällön opettamisen. CLIL-opetuksessa keskeistä on sekä opittavalle kielelle että sisällölle asetettujen oppimistavoitteiden saavuttaminen.
CLIL-opetuksen suosiosta huolimatta sen käyttöönotto voi olla hyvinkin haasteellista. Yhtenä merkittävimpänä haasteena on CLIL-opetukseen suunniteltujen oppimateriaalien vähyys. Kaupallisia CLIL-materiaaleja tuotetaan hyvin vähän, jos ollenkaan. Tämä tarkoittaa sitä, että opettajien on usein itse tuotettava CLIL-opetukseen soveltuva materiaali. Opettajien laajan työnkuvan vuoksi materiaalien tuottamiseen ei kuitenkaan useinkaan jää ylimääräistä aikaa.
Tässä tutkielmassa kehitellyn materiaalipaketin tavoitteena on yhdistää lukion englannin kielen sekä biologian opettaminen, ja siten tarjota uutta CLIL-materiaalia lukio-opetukseen. Materiaalipaketti pohjautuu kahteen lukion moduuliin, ENA5 (Kestävä tulevaisuus ja tiede) ja BI3 (Ihmisen vaikutukset ekosysteemeihin), joiden sisältöjä ja oppimistavoitteita materiaalipaketissa yhdistetään. Lisäksi materiaalipaketin tehtävissä on huomioitu kolme laaja-alaisen osaamisen osa-aluetta (vuorovaikutusosaaminen, monitieteinen ja luova osaaminen sekä eettisyys ja ympäristöosaaminen), joiden yhteisenä keskeisenä tavoitteena on valmistaa opiskelijoita tulevaisuutta varten kehittämällä muun muassa heidän yleissivistystään sekä toimintakykyään kestävän tulevaisuuden puolesta.
Materiaalipaketti koostuu kuudesta oppitunnista, joissa jokaisessa on 2–3 tehtävää. Paketin teemaa tarkastellaan kolmesta eri näkökulmasta: maailma, Suomi ja kotiympäristö. Oppitunnit sisältävät monipuolisesti erilaisia tehtävätyyppejä, jotka kukin osaltaan harjoittavat opiskelijoiden kohdekielen hallintaa sekä sisällön ymmärtämistä. | fi |
dc.format.extent | 96 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | material package | |
dc.title | Human impact on ecosystems : a CLIL-based material package for integrating upper secondary EFL and biology | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202305293301 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | biologia | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | vieraskielinen opetus | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | lukiolaiset | |
dc.subject.yso | biology | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | content and language integrated learning | |
dc.subject.yso | teaching and instruction | |
dc.subject.yso | general upper secondary school | |
dc.subject.yso | study material | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.subject.yso | general upper secondary school students | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |