Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorYlituomaala, Annika
dc.date.accessioned2023-05-29T05:31:38Z
dc.date.available2023-05-29T05:31:38Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87241
dc.description.abstractKielen ja sisällön integrointi (eng. Content and Language Integrated Learning, CLIL) on etenkin eurooppalaisessa kontekstissa laajalti tunnettu ja käytetty kaksikielisen opetuksen tapa, joka nimensä mukaisesti yhdistää kielen ja sisällön opettamisen. CLIL-opetuksessa keskeistä on sekä opittavalle kielelle että sisällölle asetettujen oppimistavoitteiden saavuttaminen. CLIL-opetuksen suosiosta huolimatta sen käyttöönotto voi olla hyvinkin haasteellista. Yhtenä merkittävimpänä haasteena on CLIL-opetukseen suunniteltujen oppimateriaalien vähyys. Kaupallisia CLIL-materiaaleja tuotetaan hyvin vähän, jos ollenkaan. Tämä tarkoittaa sitä, että opettajien on usein itse tuotettava CLIL-opetukseen soveltuva materiaali. Opettajien laajan työnkuvan vuoksi materiaalien tuottamiseen ei kuitenkaan useinkaan jää ylimääräistä aikaa. Tässä tutkielmassa kehitellyn materiaalipaketin tavoitteena on yhdistää lukion englannin kielen sekä biologian opettaminen, ja siten tarjota uutta CLIL-materiaalia lukio-opetukseen. Materiaalipaketti pohjautuu kahteen lukion moduuliin, ENA5 (Kestävä tulevaisuus ja tiede) ja BI3 (Ihmisen vaikutukset ekosysteemeihin), joiden sisältöjä ja oppimistavoitteita materiaalipaketissa yhdistetään. Lisäksi materiaalipaketin tehtävissä on huomioitu kolme laaja-alaisen osaamisen osa-aluetta (vuorovaikutusosaaminen, monitieteinen ja luova osaaminen sekä eettisyys ja ympäristöosaaminen), joiden yhteisenä keskeisenä tavoitteena on valmistaa opiskelijoita tulevaisuutta varten kehittämällä muun muassa heidän yleissivistystään sekä toimintakykyään kestävän tulevaisuuden puolesta. Materiaalipaketti koostuu kuudesta oppitunnista, joissa jokaisessa on 2–3 tehtävää. Paketin teemaa tarkastellaan kolmesta eri näkökulmasta: maailma, Suomi ja kotiympäristö. Oppitunnit sisältävät monipuolisesti erilaisia tehtävätyyppejä, jotka kukin osaltaan harjoittavat opiskelijoiden kohdekielen hallintaa sekä sisällön ymmärtämistä.fi
dc.format.extent96
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othermaterial package
dc.titleHuman impact on ecosystems : a CLIL-based material package for integrating upper secondary EFL and biology
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305293301
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysobiologia
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysovieraskielinen opetus
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysolukiolaiset
dc.subject.ysobiology
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysocontent and language integrated learning
dc.subject.ysoteaching and instruction
dc.subject.ysogeneral upper secondary school
dc.subject.ysostudy material
dc.subject.ysolanguage learning
dc.subject.ysogeneral upper secondary school students
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright