Sosiaalisen eWOM-viestinnän vaikutukset Z-sukupolven ostopäätöksiin TikTokissa
Tekijät
Päivämäärä
2023Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Sosiaalisen median yleistymisen myötä perinteinen word-of-mouth (WOM) on muuttunut elektroniseen ja sosiaaliseen viestintämuotoonsa, mitä kutsutaan sosiaaliseksi eWOM:iksi. Sosiaalinen eWOM on sosiaalisessa mediassa tapahtuva ilmiö, jonka avulla kuluttajat jakavat ja vastaanottavat kulutukseen liittyviä neuvoja ja kokemuksia vapaasti vertaiskuluttajien kanssa. Internet ja sosiaalinen media ovat vaikuttaneet erityisesti Z-sukupolven kulutustyyliin, lisäten sosiaalisen eWOM:in vaikutusta heidän ostopäätöksissään. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten visuaalinen sosiaalinen eWOM vaikuttaa Z-sukupolven ostopäätöksiin nuorten suosiman lyhytvideosovelluksen TikTokin kontekstissa. Tutkimuksessa selvitettiin, miten sosiaalinen eWOM ilmenee TikTokin kontekstissa sekä millaisia sosiaalisia eWOM-viestin ominaisuuksia Z-sukupolvi pitää hyödyllisenä TikTokissa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten Z-sukupolvi osallistuu sosiaaliseen eWOM-viestintään TikTokissa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka lähestymistavaksi valittiin abduktiivinen lähestymistapa. Puolistrukturoituja haastatteluja suoritettiin kuudelle Z-sukupolven henkilölle, jotka kaikki käyttävät TikTokia. Haastatteluaineisto analysoitiin temaattisen analyysimenetelmän keinoin. Tulokset osoittivat, että TikTokin avulla Z-sukupolvi tunnistaa tarpeita, ratkaisee ongelmia ja ostopäätös voi syntyä jo yhden sosiaalisen eWOM-viestin perus-teella. Z-sukupolvi arvio sosiaalisen eWOM-viestin hyödyllisyyttä informaation määrän, informaation laadun, informaation sävyn ja informaation uskottavuuden perusteella. TikTokin algoritmipohjaisella For You -sivulla on myös vaikutusta siihen, millaisia sosi-aalisia eWOM-viestejä käyttäjät vastaanottavat. Tutkimuksessa havaittiin, että Z-sukupolvi arvioi muiden käyttäjien sitoutumista sosiaaliseen eWOM-viestiin, minkä pe-rusteella he arvioivat viestin hyödyllisyyttä. Lisäksi tutkimuksen tulokset osoittivat, että Z-sukupolvi osallistuu sosiaaliseen eWOM-viestintään TikTokissa mielipiteen etsijöinä ja jakaa ja levittää mielipiteitä ei-julkisesti lähipiirinsä kanssa TikTokin yksityisviestien välityksellä. Tämän tutkimuksen tulokset lisäsivät ymmärrystä sosiaalisesta eWOM-ilmiöstä sen visuaalisessa viestintämuodossa TikTokin kontekstissa ja sen vaikutuksista Z-sukupolven ostopäätöksiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vaikuttajamarkkinoinnin rooli Z-sukupolven kuluttajakäyttäytymisessä
Eskelinen, Henri (2020)Kuluttajakäyttäytyminen on ollut suurten digitaalisten muutosten keskellä varsinkin 2000-luvun vaihteen jälkeen. Perinteisestä markkinoinnista on siirrytty digitaaliseen markkinointiin, joka on sekin saanut omat ... -
Lyhytvideoissa esiintyvä eWOM Z-sukupolven kuluttajakäyttäytymisessä - Sosiaalisen todisteen ilmiö TikTokissa
Pietilä, Elina Aino Amanda (2024)Tämä tutkimus tarkastelee sitä, miten TikTokissa kohdattu videomuotoinen eWOM vaikuttaa Z-sukupolven kuluttajakäyttäytymiseen. Tutkimuksessa keskitytään TikTokissa esiintyvään kuluttajalähtöiseen sisältöön. Alusta tunnetaan ... -
Nuorten naiskuluttajien sosiaalisen median vaikuttajiin muodostamat suhteet vaikuttajamarkkinoinnin kontekstissa
Koivisto, Anni (2020)Sosiaalinen media on alati kasvava median muoto, jonka huomioiminen markkinoinnin kontekstissa on yhtä tärkeämpää niin liikkeenjohdolle kuin akateemiselle tutkimuksellekin. Osittain sosiaalisen median kasvun kautta julkisuuden ... -
Yritysaktivismi Z-sukupolven kuluttajien näkökulmasta
Väänänen, Natalia (2022)Yritysaktivismi on nouseva trendi, jonka monet yritykset sisällyttävät markkinointiinsa. Sen kautta yritykset ottavat kantaa yhteiskunnallisiin asioihin ja pyrkivät yleensä saamaan aikaan jonkinlaista muutosta. Yritysten ... -
Z-sukupolven motivaatio energian säästämistä kohtaan
Halme, Oona (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, miten voidaan saada aikaan käyttäytymisen muutos kohti energiaa säästävää kulutusta. Tutkimuksen kohteeksi on valittu Z-sukupolvi ja erityisesti heidän motivaationsa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.