Tekoäly osana hankinnasta maksuun -järjestelmää : älykkään sovelluksen loppukäyttäjien käyttäjäkokemus: Case Terveystalo Oyj
Authors
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Hankinnasta maksuun (P2P) -järjestelmien rooli osana organisaatioiden toimintaa on erittäin merkittävä. P2P-järjestelmien kautta käyttäjät voivat tehdä tarvittavia hankintoja nopeasti erilaisten sopimusten kautta ja hoitaa hankintoihin tulevia laskutuksia. P2P-järjestelmän tavoitteena on tukea työn tekemistä ja siksi on erityisen tärkeää ymmärtää hankinnasta maksuun -järjestelmien käyttäjäkokemuksia. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan suuren työterveyspalvelualan organisaation hankinnasta maksuun -järjestelmän loppukäyttäjien käyttäjäkokemuksia ja tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia käyttäjäkokemukset tutkimusaikana ovat. Tutkimuksessa keskitytään erityisesti P2P-järjestelmän tekoälyllisiin ominaisuuksiin ja selvitetään miten ne vaikuttavat älykkään hankinnasta maksuun -järjestelmän loppukäyttäjiin. Tutkimuksen teoriaosuus toteutettiin kirjallisuuskatsauksen avulla, jolla selvitettiin käyttäjäkokemuksen muodostumista tietojärjestelmien käyttämisessä ja luotiin tämän tutkimuksen hyödyntämä viitekehys. Kirjallisuuskatsauksen tuloksista selvitettiin, tätä tutkimusta tulisi lähestyä kyselytutkimuksella, jossa Likertin asteikon avulla voidaan selvittää eri muuttujien vaikutusta käyttäjäkokemukseen. Tutkimuksen viitekehys muodostuu kolmesta eri kokonaisfaktorista, jolla on oma vaikutuksensa käyttäjäkokemuksen muodostumiseen. Empiirinen osuus toteutettiin määrällisin menetelmin suorittamalla kyselytutkimus kohdeorganisaation loppukäyttäjille. Tutkimuksen tulokset analysoitiin faktorianalyysilla. Tämän lisäksi kahden avoimen kysymyksen avulla selvitettiin loppukäyttäjien suoriutumista laskujen käsittelystä ja näihin liittyvistä haasteista.
...
The role of purchase-to-pay (P2P) systems as part of organizational operations is very significant. Through P2P systems, users can make necessary purchases quickly through various contracts and handle invoice processing for purchases. The goal of the P2P system is to support work, and therefore it is especially important to understand user experiences with procurement systems. This master's thesis examines the user experiences of the end-users of the purchase-to-pay system of a large occupational health service sector organization, and the aim of the research was to determine what kind of the user experiences were during the research period. The study focuses specifically on the artificial intelligence features of the P2P system and investigates how they affect end-users of the intelligent purchase-to-pay system. The theoretical part of the study was conducted through a literature review, which examined how user experience is formed when using information systems, and a framework was created for this study. The results of the literature review revealed that this study should be approached through a survey in which the impact of different variables on user experience can be determined using a Likert scale. The framework of the study consists of three different overall factors, each of which has its own impact on the formation of user experience. The empirical part was carried out using quantitative methods by conducting a survey for end-users of the target organization. The results of the study were analyzed using factor analysis. In addition, the performance of end-users in handling invoices and related challenges was also investigated through two open-ended questions.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tekoälypohjaisen chatbotin vaikutus käyttäjäkokemukseen
Udd, Vilma (2024)Tekoäly on 1950-luvulla alkunsa saanut tietojenkäsittelytieteen osa-alue, jonka yksi keskeisimpiä tavoitteita on ollut luoda koneita, jotka pystyisivät simuloimaan ihmisen älykkyyttä koneoppimisen avulla, johon suurin osa ... -
Utilizing User Stories to Bring AI Ethics into Practice in Software Engineering
Kemell, Kai-Kristian; Vakkuri, Ville; Halme, Erika (Springer International Publishing, 2022)AI ethics is a research area characterized by a prominent gap between research and practice. With most studies in the area being conceptual in nature or focused on technical ML (Machine Learning) solutions, the link between ... -
Loppukäyttäjien kokemukset verkkosivujen yksityisyysehdoista ja evästeistä
Hänninen, Pekka (2018)Tämä tutkimus käsittelee loppukäyttäjien tietämystä ja kokemuksia verkkosivustojen yksityisyysehdoista sekä evästeiden käytöstä. Evästeet ovat olleet käytössä useita vuosia, mutta loppukäyttäjät eivät edelleenkään ymmärrä ... -
Tietojärjestelmän onnistumisen arviointi loppukäyttäjien näkökulmasta : tapaustutkimus
Hytönen, Kirsi (2018)Tietojärjestelmien merkitys on suuri nykypäivänä minkä tahansa organisaation toiminnassa. Yritysten ja organisaatioiden ollessa riippuvaisia tietojärjestelmistään, on niiden toimittava parhaalla mahdollisella tavalla ja ... -
Koneoppimisen hyödyntämismahdollisuudet SIEM-järjestelmissä
Kunnari, Jukka-Pekka (2022)System Information ja Event Management, eli SIEM-järjestelmistä on tullut viime vuosina organisaatioiden kyberturvallisuusvalvonnan keskeinen ratkaisu. Järjestelmä kerää ja varastoi loki-, eli tapahtumatietoa organisaation ...