Loppukäyttäjien kokemukset verkkosivujen yksityisyysehdoista ja evästeistä
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämä tutkimus käsittelee loppukäyttäjien tietämystä ja kokemuksia verkkosivustojen yksityisyysehdoista sekä evästeiden käytöstä. Evästeet ovat olleet käytössä useita vuosia, mutta loppukäyttäjät eivät edelleenkään ymmärrä tarkkaan niiden tarkoitusperää tai toimintaa. Yksityisyysehdoilla verkkosivustot viestivät loppukäyttäjille tiedonkeruukäytänteistään ja tätä kautta esimerkiksi evästeiden käytöstä. Kuitenkin yksityisyysehdot voivat olla vaikeasti ymmärrettäviä ja usein loppukäyttäjät eivät lue niitä ollenkaan. Verkkosivustoilla esitetään myös erilaisia bannereita esimerkiksi mainonnan välineenä, mutta bannerityylinen esitystapa on yleistynyt myös evästeiden käytöstä sekä yksityisyysehdoista viestimiseen. Tämä tutkimus perustuu sekä empiiriseen tutkimukseen että kirjallisuuskatsaukseen, joiden tarkoituksena on selvittää kuinka loppukäyttäjät ymmärtävät yksityisyysehtoja sekä evästeitä. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kuinka loppukäyttäjien kokevat evästeiden käytöstä ja yksityisyysehdoista ilmoittavat bannerit. Tutkimuksen mukaan loppukäyttäjät pitävät yksityisyysehtoja vaikeaselkoisina, mutta ymmärtävät mitä evästeet ovat. Lisäksi loppukäyttäjät suhtautuvat välinpitämättömästi evästeistä ja yksityisyysehdoista ilmoittavia bannereita kohtaan sekä kokevat ne ärsyttäviksi. Toisaalta loppukäyttäjien mielestä kyseiset bannerit ovat hyväksyttävä tapa ilmoittaa evästeiden käytöstä ja hyvä tapa siksi, että ne lisäävät ihmisten tietämystä aiheesta. Kiinnostus evästeistä ja yksityisyysehdoista ilmoittavia bannereita kohtaan on yhteydessä bannereista saatuun kokemukseen ja ymmärrykseen evästeistä sekä yksityisyysehdoista.
...
This study examines end-user’s knowledge and experiences on both privacy policies and cookies. Websites have been using cookies for several years, however end-users are still uncertain of their meaning. In addition, organizations use privacy policies to communicate their privacy practices to end-users. Nevertheless, these are found to be written in unclear manner from end-user’s perspective. This has led to a situation where end-users rarely read those policies. Banner style presentations of these privacy policies and usage of cookies have become more common. This study also examines how that banner style presentation of privacy policies and cookies affect end-user’s user experience. This study has been conducted by both literature review and empirical study and its purpose has been to discover how banner style notification of cookie usage and privacy policies effects to end-user’s user experience. According to this study, end-users don’t fully understand privacy policies, but they understand meaning and purpose of cookies. Also, end-users feel that banner style notifications of cookie usage or privacy policies are annoying, and end-users are unconcerned by them. However, end-users think that those banners are acceptable way to present information about cookie usage because they inform end-users. Also, interest to banner style notification of cookie usage or privacy policies are connected to experience from banners. In addition, interest to banner style notification of cookie usage or privacy policies are connected to understanding privacy policies and cookies.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
User Experience of HTTP Cookie Banners
Geier, Anton (2022)Tämä tutkielma keskittyy evästebannereiden käyttäjäkokemukseen, ja tarkoituksena on selvittää, millainen tai millaiset lainsäädäntöä noudattavat evästebannerit tarjoavat parhaan kokemuksen käyttäjille. Evästeet ovat pieniä ... -
HTTP evästeiden uhkat tietosuojaselosteiden näkökulmasta
Salonen, Sari (2022)Teknologian kehittyminen ja internetin vahva läsnäolo jokapäiväisessä elämässämme on tuonut mukanaan paljon meitä hyödyttäviä lisäpalveluita ja asioita, mutta myös uhkia yksityisyydellemme. Verkkosivustojen ja palveluiden ... -
Online marketing for the cookieless future in Finland
Koskela, Tiia (2023)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tutkia uutta ilmiötä: tulevaisuus ilman kolmannen osapuolen evästeitä. Tutkielmassa tutkittiin yksityisyydensuojan kehitystä verkossa, sisältäen yleisen tietosuoja-asetuksen ... -
Käyttäjän evästevalinnat ja niiden vaikutus yksityisyydensuojaan
Arkko, Miia (2024)Evästebannereiden käyttö on yleistynyt viime vuosina runsaasti eurooppalaisten lakien vaatiessa kysymään käyttäjän informoidun suostumuksen valinnaisten evästeiden käyttöön. Evästeiden avulla toteutetaan nykyään paitsi ... -
Tekoäly osana hankinnasta maksuun -järjestelmää : älykkään sovelluksen loppukäyttäjien käyttäjäkokemus: Case Terveystalo Oyj
Savolainen, Aatu (2023)Hankinnasta maksuun (P2P) -järjestelmien rooli osana organisaatioiden toimintaa on erittäin merkittävä. P2P-järjestelmien kautta käyttäjät voivat tehdä tarvittavia hankintoja nopeasti erilaisten sopimusten kautta ja hoitaa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.