dc.contributor.advisor | Pakarinen, Eija | |
dc.contributor.advisor | Pöysä, Sanni | |
dc.contributor.author | Wilkman, Annika | |
dc.date.accessioned | 2023-05-25T05:39:37Z | |
dc.date.available | 2023-05-25T05:39:37Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87161 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia opettajien unen ja työstä palautumisen välistä yhteyttä. Unta tarkasteltiin erikseen unen määrän sekä unen laadun näkökulmasta. Palautumista puolestaan tutkittiin neljästä eri ulottuvuudesta, joita olivat psykologinen irrottautuminen, rentoutuminen, taidonhallinta ja kontrolli. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin palautumisen ja unen laadun välistä yhteyttä, kun työkokemus oli huomioitu. Tutkimuksessa on käytetty aineistoa, joka on osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Aineisto kerättiin strukturoidun kyselylomakkeen avulla 154 keskisuomalaiselta luokanopettajalta vuosina 2017–2019. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin monimuuttujaista varianssianalyysia. Tulokset osoittivat, että unen määrä ja laatu olivat yhteydessä työstä palautumiseen. Vähäisemmän unen määrän osoitettiin olevan yhteydessä parempaan palautumiseen tarkasteltaessa palautumista summamuuttujana. Palautumisen ulottuvuuksien tarkastelu osoitti, että psykologinen irrottautuminen ja taidonhallinta olivat yhteydessä unen määrään. Parempi unen laatu puolestaan oli yhteydessä parempaan palautumiseen. Palautumisessa psykologinen irrottautuminen, rentoutuminen ja kontrolli olivat yhteydessä unen laatuun. Työ-kokemuksella ei löydetty tilastollista merkitsevyyttä unen laadun ja palautumi-sen väliseen yhteyteen. Tutkimus antoi uutta tietoa unen merkityksestä palautumiseen sekä palautumisen eri ulottuvuuksien luonteista ja merkityksestä osana opettajan työhyvinvointia. | fi |
dc.format.extent | 34 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Unen määrän ja laadun yhteys luokanopettajien työstä palautumiseen | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202305253225 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | työkokemus | |
dc.subject.yso | palautuminen | |
dc.subject.yso | uni (lepotila) | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |