Unen määrän ja laadun yhteys luokanopettajien työstä palautumiseen
Authors
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia opettajien unen ja työstä palautumisen välistä yhteyttä. Unta tarkasteltiin erikseen unen määrän sekä unen laadun näkökulmasta. Palautumista puolestaan tutkittiin neljästä eri ulottuvuudesta, joita olivat psykologinen irrottautuminen, rentoutuminen, taidonhallinta ja kontrolli. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin palautumisen ja unen laadun välistä yhteyttä, kun työkokemus oli huomioitu. Tutkimuksessa on käytetty aineistoa, joka on osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Aineisto kerättiin strukturoidun kyselylomakkeen avulla 154 keskisuomalaiselta luokanopettajalta vuosina 2017–2019. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin monimuuttujaista varianssianalyysia. Tulokset osoittivat, että unen määrä ja laatu olivat yhteydessä työstä palautumiseen. Vähäisemmän unen määrän osoitettiin olevan yhteydessä parempaan palautumiseen tarkasteltaessa palautumista summamuuttujana. Palautumisen ulottuvuuksien tarkastelu osoitti, että psykologinen irrottautuminen ja taidonhallinta olivat yhteydessä unen määrään. Parempi unen laatu puolestaan oli yhteydessä parempaan palautumiseen. Palautumisessa psykologinen irrottautuminen, rentoutuminen ja kontrolli olivat yhteydessä unen laatuun. Työ-kokemuksella ei löydetty tilastollista merkitsevyyttä unen laadun ja palautumi-sen väliseen yhteyteen. Tutkimus antoi uutta tietoa unen merkityksestä palautumiseen sekä palautumisen eri ulottuvuuksien luonteista ja merkityksestä osana opettajan työhyvinvointia.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajien työhön ylisitoutumisen yhteys työuupumukseen ja työstä palautumiseen
Lehtinen, Melina (2024)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin luokanopettajien työhön ylisitoutuminen, eli kyvyttömyys irrottautua työn velvollisuuksista ja jatkuva tarve hallita asioita, on yhteydessä työuupumukseen ja työstä ... -
Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja keinoja työstä palautumiseen
Haiminen, Julia (2024)Tämän pro gradu tutkielman tarkoituksena oli selvittää vastavalmistuneiden, korkeintaan kaksi vuotta työskennelleiden luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista. Lisäksi tarkastellaan heidän esittämiään konkreettisia ... -
Luokanopettajien keinoja työn tuunaamiseen ja työstä palautumiseen
Kupari, Henna; Savolainen, Miia (2023)Opettajan työstä uutisoidaan usein negatiiviseen sävyyn keskittyen koulumaailman ongelmiin. Opettajat eivät voi vaikuttaa kaikkiin asioihin työssään, mutta opettajien korkea autonomia mahdollistaa työn omatoimisen muokkauksen ... -
Toiminko sääntöjen tai arvojeni vastaisesti? : koulupsykologien kokemien eettisten dilemmojen ja niiden vatvomisen yhteys työstä palautumiseen
Jarkko, Anna-Kaisa; Kuitunen, Pirjo (2015)Tavoite: Tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää, eroaako koulupsykologien viikonlopun aikainen työstä palautuminen heidän viikon aikana kokemiensa eettisten dilemmojen ja niiden vatvomisen suhteen. Menetelmät: ... -
Luokanopettajien tunnekokemukset ja niiden yhteys työn imuun
Mattila, Anniina (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, missä määrin luokanopettajat kokevat tilannekohtaisia tunteita ja työn imua. Lisäksi tutkittiin tunnekokemuksissa ilmenevää vaihtelua vuorokauden aikana sekä sitä, missä määrin opettajien ...