Luokanopettajien tunnekokemukset ja niiden yhteys työn imuun
Abstract
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, missä määrin luokanopettajat kokevat tilannekohtaisia tunteita ja työn imua. Lisäksi tutkittiin tunnekokemuksissa ilmenevää vaihtelua vuorokauden aikana sekä sitä, missä määrin opettajien tunteet eroavat työkokemuksen suhteen toisistaan. Tutkimuksessa selvitettiin myös luokanopettajien tunteiden ja työn imun yhteyttä toisiinsa, kun työkokemus oli huomioitu. Tutkimuksen aineisto oli osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta, johon osallistui 50 toisen luokan luokanopettajaa. Aineisto kerättiin mobiilikyselyllä sekä kyselylomakkeella ja analysoitiin toistomittausten varianssianalyysin, yksisuuntaisen varianssianalyysin, epäparametristen testien sekä hierarkkisen lineaarisen regressioanalyysin avulla. Tulokset osoittivat luokanopettajien työn imun olevan keskimäärin korkeaa. Myönteisiä tunteita koettiin jossain määrin ja kielteisiä tunteita ei hermostuneisuutta lukuun ottamatta koettu lainkaan. Opettajien tunteissa tapahtui tilastollisesti merkitsevää muutosta vuorokauden aikana. Lyhimmän työuran tehneet kokivat vähemmän myönteisiä tunteita ja enemmän hermostuneisuutta kuin pisimmän työuran tehneet. Myönteisten tunteiden ja työn imun välillä oli vastavuoroinen yhteys: mitä enemmän luokanopettajat kokivat myönteisiä tunteita, sitä enemmän he kokivat myös työn imua ja päinvastoin. Hermostuneisuus ja työn imu eivät olleet tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä toisiinsa. Tulokset vahvistivat aiempia tutkimuksia työn imusta sekä toivat uutta tietoa luokanopettajien tunnekokemuksista ja niiden yhteydestä työn imuun. Tutkimus osoittaa, että luokanopettajien työhyvinvoinnin tarkastelussa olisi jatkossa tärkeää huomioida myös opettajien tunnekokemukset.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005253431Use this for linking
Language
Finnish