University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Luokanopettajien tunnekokemukset ja niiden yhteys työn imuun

Thumbnail
View/Open
850.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mattila, Anniina
Date
2020
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, missä määrin luokanopettajat kokevat tilannekohtaisia tunteita ja työn imua. Lisäksi tutkittiin tunnekokemuksissa ilmenevää vaihtelua vuorokauden aikana sekä sitä, missä määrin opettajien tunteet eroavat työkokemuksen suhteen toisistaan. Tutkimuksessa selvitettiin myös luokanopettajien tunteiden ja työn imun yhteyttä toisiinsa, kun työkokemus oli huomioitu. Tutkimuksen aineisto oli osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta, johon osallistui 50 toisen luokan luokanopettajaa. Aineisto kerättiin mobiilikyselyllä sekä kyselylomakkeella ja analysoitiin toistomittausten varianssianalyysin, yksisuuntaisen varianssianalyysin, epäparametristen testien sekä hierarkkisen lineaarisen regressioanalyysin avulla. Tulokset osoittivat luokanopettajien työn imun olevan keskimäärin korkeaa. Myönteisiä tunteita koettiin jossain määrin ja kielteisiä tunteita ei hermostuneisuutta lukuun ottamatta koettu lainkaan. Opettajien tunteissa tapahtui tilastollisesti merkitsevää muutosta vuorokauden aikana. Lyhimmän työuran tehneet kokivat vähemmän myönteisiä tunteita ja enemmän hermostuneisuutta kuin pisimmän työuran tehneet. Myönteisten tunteiden ja työn imun välillä oli vastavuoroinen yhteys: mitä enemmän luokanopettajat kokivat myönteisiä tunteita, sitä enemmän he kokivat myös työn imua ja päinvastoin. Hermostuneisuus ja työn imu eivät olleet tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä toisiinsa. Tulokset vahvistivat aiempia tutkimuksia työn imusta sekä toivat uutta tietoa luokanopettajien tunnekokemuksista ja niiden yhteydestä työn imuun. Tutkimus osoittaa, että luokanopettajien työhyvinvoinnin tarkastelussa olisi jatkossa tärkeää huomioida myös opettajien tunnekokemukset. ...
Keywords
tunnekokemus tunteet luokanopettajat työn imu työkokemus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005253431

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24512]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Luokanopettajien kokema työn imu ja siihen yhteydessä olevat tekijät alkuopetuksessa 

    Linnavirta, Milla; Reijonen, Heini (2020)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin luokanopettajat kokevat työn imua ensimmäisen luokan syksyllä, ja onko työkokemuksella tai luokkakoolla siihen yhteyttä. Lisäksi tutkittiin työyhteisöön liittyvien ...
  • Työrauhaa etsimässä : kokeneiden luokanopettajien käsityksiä työrauhasta ja sen häiriöistä 

    Lindqvist, Hilma; Niemenlehto, Minna-Liisa (2002)
  • Luokanopettajien työn imu, työkokemus sekä ammatillinen itsetunto 

    Petsalo, Suvi (2017)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työkokemuksen yhteyttä luokanopettajien työn imuun. Työn imu on työhyvinvointiin liittyvä käsite, ja luokanopettajien työn imu vaikuttaa heidän opetustyönsä tuloksiin sekä oppilaiden ...
  • Luokanopettajien pystyvyysuskomusten yhteys työn imuun 3. luokalla 

    Annanolli, Jerita (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 3. luokan luokanopettajien pystyvyysuskomusten ja työn imun välistä yhteyttä. Lisäksi tarkasteltiin työkokemuksen ja sukupuolen yhteyttä opettajan kokemiin pystyvyysuskomuksiin ...
  • “Onhan auktoriteetti paljon muutaki kun sitä, että lapset kuuntelee.” : luokanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia opettajan auktoriteetista ja vuorovaikutuksesta, sekä niiden suhteesta työrauhaan ja työssä jaksamiseen 

    Tuomiranta, Saara; Arela, Anna-Maija (2021)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää alle kaksi vuotta töissä olleiden luokanopettajien näkemyksiä opettajan auktoriteetista. Tavoitteena oli myös tutkia opettajien näkemyksiä auktoriteetin ja vuorovaikutuksen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre