Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLaitila, Reetta
dc.date.accessioned2023-05-23T06:21:19Z
dc.date.available2023-05-23T06:21:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87105
dc.description.abstractTässä maisterintutkielmassa painottuvat toiminnallinen oppiminen, yhteistoiminnallisuus ja toimijuus. Toiminnallinen oppiminen on yhä keskeisempi ilmiö opetuksessa. Toiminnallinen oppiminen voidaan määritellä monin eri tavoin, mutta tässä maisterintutkielmassa toiminnallisuus määritellään toimijuuden kautta. Toiminnallisessa oppimisessa tavoitteena on lisätä lisätä oppijan omaa toimijuutta eli aktiivista osallistumista esimerkiksi kielenoppimisessa. Tässä tutkielmassa on tuotettu oppimateriaalipaketti. Oppimateriaalipaketti on tämän maisterintutkielman liitteenä. Tämä oppimateriaalipaketti on suunnattu yläkoulun B2-saksan opetukseen. Materiaalipaketti on opettajan käsikirja, jossa painottuvat toiminnalliset tehtävät. Tavoitteena on, että opettaja voi helposti näiden kautta lisätä toiminnallisia menetelmiä saksan oppitunneille. Toiminnallisuutta esiintyy suuressa osassa tehtäviä, sillä monet tehtävät suoritetaan pareittain tai pienryhmissä. Materiaalipakettiin sisältyy myös yhteistoiminnallisuutta. Tehtävät on suunniteltu niin, että ne kiinnostaisivat yläkoululaisia. Tehtävien ohjeiden lisäksi materiaalipaketissa on myös ohjeita siihen, miten opettaja voi itse luoda omaa toiminnallista oppimateriaalia. Materiaalipaketti sisältää viisi eri laajuista tehtävää: QR-koodibingo, pysäkkityöskentelytehtävä, pakohuonepeli, “mein Tag”-videoprojekti ja festivaalin suunnittelu-ryhmätyö. Yhteensä tehtävien laajuus on n. 10 tuntia. Materiaalipaketti on laadittu opetushallituksen e-oppimateriaalin tärkeiden piirteiden, pedagogisten laatukriteerien, selkokielisyyden kriteerien ja toiminnallisen oppimisen tutkimuksen pohjalta. Näiden kriteerien avulla materiaalipaketin tuottamista ja lopputulosta on arvioitu. Materiaalipaketti täyttää suurimman osan opetushallituksen oppimateriaalin tärkeistä piirteistä ja laatukriteereistä ja siinä on huomioitu myös selkokielisyyden kriteerit.fi
dc.format.extent70
dc.language.isode
dc.subject.othertoiminnallinen oppiminen
dc.subject.othermateriaalipaketti
dc.subject.otheropettajan käsikirja
dc.titleHandlungsorientiertes Deutsch : Ein Lehrerhandbuch mit den handlungsorientierten Methoden für den DaF-Unterricht in den Klassen 8.-9. auf Niveau B2
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305233178
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSaksan kieli ja kulttuurifi
dc.contributor.oppiaineGerman Language and Cultureen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi308
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysosaksan kieli
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoyhteistoiminnallinen oppiminen
dc.subject.ysokieltenopetus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot