"Es war Deutsch in der Luft" : Erfahrungen erwachsener Sprachlerner mit dem handlungsorientierten Unterricht im Rahmen eines DaF-Kurses
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Toiminnallinen kieltenopetus on ollut esillä viime vuosina, mutta sitä on tutkittu verrattain vähän osana aikuisten kieltenopetusta. Toiminnallisuuden pohjalla vaikuttaa useita teorioita ja suuntauksia. Tämä tutkielma pohjaa John Deweyn sekä David Kolbin kokemusoppimista käsitteleviin teorioihin ja tarkastelee toiminnallista kielenoppimista aikuiskoulutuksessa niiden näkökulmasta. Aikuisten oppimista tarkastellaan Malcolm S. Knowlesin aikuisoppimisen teorian kautta.
Tämän maisterintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia aikuisilla kielenoppijoilla on toiminnallisista tehtävistä ja aktiviteeteista ja miten ne heidän mielestään vaikuttavat heidän oppimistuloksiinsa.
Tutkimuksen aineisto on kerätty osana 50-tuntista saksan alkeiskurssia kevään 2018 aikana sekä kyselylomakkeilla että kurssin lopuksi toteutetun, nauhoitetun ja litteroidun ryhmäkeskustelun avulla. Ryhmäkeskustelun litteraatti muodostaa tutkimuksen pääaineiston.
Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen laadullisen sisällönanalyysi avulla tutkimalla aineistosta esiin nousseita teemoja. Tutkimustulokset osoittavat, että aikuiset kielenoppijat nimesivät verrattain enemmän oppimista tukevia kokemuksia kuin oppimista hankaloittavia seikkoja. Oppimista tukevat seikat voitiin jakaa kolmeen eri osa-alueeseen, jotka ovat tehtävien konkreettisuus, keskustelutehtävät sekä ryhmän rooli osana oppimista. Oppimista heikentäviksi seikoiksi koettiin sekä toiminnallisten tehtävien epäsopivaksi koettu vaatimustaso että ulkoiset ja sisäiset syyt, kuten väsymys tai aikarajoitteet. Tutkimuksessa ilmeni myös, että toiminnalliset aktiviteetit koettiin ennen kaikkea sanaston opettelemista, puhumista ja kielenkäytön harjoittelua tukevina.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23381]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Uuden äärellä : kokemuksia toiminnallisista menetelmistä aikuisille suunnatuilla kielten alkeiskursseilla
Ranta-Ylitalo, Liisa (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)Nykymaailmassa tarvitaan entistä monipuolisempaa kielitaitoa. Uuden kielen pariin voivat johdattaa harrastukset, ihmissuhteet, opinnot tai työelämään liittyvät tavoitteet. Tämä artikkeli käsittelee joitakin näkökulmia ... -
"Toll, weil ich Deutsch lernen durfte" : Erfahrungen der Schüler der 1. und 2. Klasse der finnischen Grundschule mit der deutschsprachigen Sprachdusche
Pynnönen, Johanna (2012)Tämän tutkimuksen aiheena ovat 1. ja 2. luokkalaisten suomalaisten oppilaiden kokemukset saksan kielen kielisuihkutuksesta. Kielisuihkutus on vieraskielisen opetuksen muoto, jonka aikana oppilaat tutustuvat yhteen tai ... -
Learning materials and methods in early language learning classroom : teachers’ perceptions and experiences
Kärjä, Essi (2020)Viimeistään kevätlukukaudesta 2020 alkaen jokainen suomalainen ensimmäisen luokan oppilas on aloittanut ensimmäisen vieraan kielen opiskelun ensimmäisellä vuosiluokalla. Hallitus teki päätöksen kieltenopetuksen varhentamisesta ... -
Robotti luokkahuoneen ekosysteemissä : robotit kestävän kehityksen tavoitteiden edistäjinä?
Maijala, Minna; Mutta, Maarit (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Kielten opetus on nopeasti muuttuvassa maailmassa jatkuvasti uusien haasteiden edessä. Monet näistä haasteista liittyvät kulttuurien kohtaamiseen, monikielisyyteen ja oppimisympäristöjen muuttumiseen teknologisen kehityksen ... -
Sosiaaliset robotit ja kielenoppiminen
Johansson, Marjut; Maijala, Minna; Mutta, Maarit; Veivo, Outi (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Voiko robotti toimia opettajana? Voiko se korvata kielten opettajaa? Vastaus on hyvin selvä: ei voi. Millainen rooli robotilla voi olla sitten luokkahuoneessa ja erityisesti vieraan kielen oppimisessa? Miten opettajan rooli ...