Arvon yhteisluonti ja -tuho SaaS palvelun kehittämisessä
Authors
Date
2023Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
© The Author(s)
Investointi SaaS (Software-as-a-Service) pohjaisiin ratkaisuihin odotetaan kasvavan räjähdysmäisesti, joten arvon muodostumisen ymmärtämistä kyseisessä kontekstissa oli tärkeää tutkia. Tutkielmassa käsiteltiin arvon yhteisluonnin ja -tuhon osa-alueita uuden SaaS palvelun kehittämisessä ja käyttöönotossa, sekä kuinka kehittämisen prosessien eri vaiheissa vuorovaikutuksen kautta luodaan arvoa molemmille osapuolille. SaaS palvelun kehittäminen jakautuu suunnitteluun, kehitykseen, toimitukseen sekä käyttöön. Tutkielman tavoitteena oli löytää SaaS palvelun kehittämisen eri vaiheissa tapahtuneita tapahtumia, joissa luodaan tai tuhotaan arvoa toiselle, tai molemmille osapuolille. Tutkielman tuloksista selviää, kuinka vuorovaikutuksen kautta prosessin eri vaiheissa koettua arvoa voidaan yhteisluoda, -tuhota tai alentaa erilaisin toimin. Erilaisia saavutettavia arvoja havaittiin tutkielman empiirisessä osuudessa niin asiakkaalle kuin kohdeyritykselle ja löydökset on eritelty tukeutuen aiheiden aiempaan kirjallisuuteen. Vuorovaikutuksessa muodostuvan arvon yhteisluonnin ja - tuhon lisäksi tutkielmassa löydettiin myös arvoa edistäviä toimia, kuten sopimusjohtamiseen liittyvää arvon edistämistä, turvallisten digitaalisten rajapintojen kautta syntyvää arvon yhteisluontia sekä SaaS palvelun kehittämiseen liittyviä tyypillisiä piirteitä. Tutkielmassa toteutettu kirjallisuuskatsaus koottiin arvon yhteisluonnin ja -tuhon sekä SaaS palvelun kehittämiseen liittyen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena action research metodia hyödyntäen.
...
Investment in SaaS (Software-as-a-Service)-based solutions is expected to grow explosively, so understanding the creation of value in that context was important to study. The thesis discussed different aspects of value co-creation and co-destruction in the development and implementation of a new SaaS service, as well as how value is created for both parties through interaction at different stages of the development process. SaaS service development is divided into planning, development, delivery and use. The aim of the thesis was to find events and actions that took place at different stages of SaaS service development, where value is created or destroyed for one or both parties. The results of the thesis reveal how, through interaction in different stages of the process, perceived value can be co-created, co-destroyed, or diminution through various actions. In the empirical part of the thesis, different achievable values were observed for both the customer and the target company, and the findings have been divided and justified based on the previous literature on the topics. In addition to the co-creation and destruction of value formed during interaction between company and the client, the thesis also found value-adding activities, such as value promotion related to contract management, value co- creation through secure digital interfaces, and typical features related to SaaS service development. The literature review in the thesis was done by analyzing scientific articles related to value co-creation, value co-destruction, and the development of SaaS. The study was done as a qualitative study using the action research method.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Asiakasarvon muodostuminen digitaalisessa transformaatiossa : asiakkaiden kokemuksia palveluiden digitalisoinnista
Schüler, Milka (2022)Tässä pro gradu -tutkielmassa syvennytään yritysten toteuttamaan digitaalisen transformaatioon asiakkaan kokeman arvon muodostumisen näkökulmasta. Yhden yrityksen digitaalisen transformaation ulottuvuuden voidaan nähdä ... -
Arvon yhteisluonti ja tuhoaminen palvelurobotiikassa - Case Pepper
Niskakangas, Teemu (2020)Robotiikka tieteenalana on kehittynyt valtavasti viimeisten vuosikymmenten aikana. Samalla robotit ovat yleistyneet osana ihmisten arkipäiväistä elämää ja niiden odotetaan lisääntyvän entisestään teknologian kehityksen, ... -
Arvojen jakautuminen teemoihin tarkasteltaessa arvojen yhteisluontia IT-avusteisissa palveluissa
Auvinen, Annemari (2020)Pro gradu -tutkielma tarkastelee arvon yhteisluontia viidessä B2B- ja kuluttaja-tietojärjestelmässä. Työn viitekehyksenä on kuluttajatietojärjestelmien arvon yhteisluonnin (CIS) malli, joka koostuu järjestelmän arvolupauksista ... -
Value co-creation and co-destruction in Untappd
Ulander, Santeri (2022)Tässä pro-gradu tutkielmassa tutkitaan miten arvoa yhteisluodaan ja yhteistuhotaan Untappdissa, sosiaalisessa sovelluksessa, joka pyörii oluen arvostelun ympärillä. Tutkielman tavoitteena on selvittää miten yksilöt ja ... -
Arvon yhteisluonti Ympäristönetissä ja sen vaikutukset käytön jatkuvuuteen
Koitola, Roope (2020)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan arvon yhteisluontia ja sen vaikutuksia palvelun käytön jatkuvuuteen Lassila & Tikanojan jätehuollon raportointi- ja johtamispalvelu Ympäristönetissä. Tutkimuksen tavoitteena on ...