Arvojen jakautuminen teemoihin tarkasteltaessa arvojen yhteisluontia IT-avusteisissa palveluissa
Pro gradu -tutkielma tarkastelee arvon yhteisluontia viidessä B2B- ja kuluttaja-tietojärjestelmässä. Työn viitekehyksenä on kuluttajatietojärjestelmien arvon yhteisluonnin (CIS) malli, joka koostuu järjestelmän arvolupauksista sekä kuluttajaa motivoivista arvoajureista. Työssä hyödynnetään viidestä erilaisesta järjestelmästä Laddering-haastattelumenetelmällä kerättyä data-aineistoa. Työn tavoitteena on selvittää, miten arvot jakautuvat CIS-mallin arvolupauksiin ja arvoajureihin eli teemoihin sekä löytyykö arvojen jakautumisessa eroja B2B- ja kuluttajatietojärjestelmien välillä. Tulokset osoittavat, että järjestelmien välillä on eroja eikä järjestelmän tyypistä voida suoraan päätellä, millaisia arvo-ja kuluttajat siihen liittävät. Hyötyarvot ovat enemmistönä B2B-järjestelmissä, kun taas kuluttajatietojärjestelmissä on selvästi enemmän hedonistisia arvoja, mutta arvot riippuvat enemmän järjestelmän luonteesta kuin B2B-järjestelmissä. Teemoista merkittävimmät ovat palvelukokemus sekä tavoitteet ja tulokset. Lisäksi B2B-järjestelmien aineistoissa arvoja on paljon käytön sosiaalinen luonne –teemassa, ja kuluttajatietojärjestelmissä merkityksellisten teemojen joukossa ovat osallistuminen palvelun tuotantoon ja käytön konteksti. Hyötyarvoista olennaisimmat arvot liittyvät tehokkuuteen ja hedonistisista arvoista sosiaalisuuteen, identiteettiin ja itsensä kehittämiseen. Tutkimus osoittaa lisäksi, että CIS-malli yhdessä Laddering-menetelmän kanssa löytää erinomaisesti kuluttajan palvelujärjestelmän käyttöön liittävät arvot.
...
This master’s thesis examines value co-creation in five different B2B and con-sumer information systems. The thesis utilizes a framework for value co-creation in consumer information systems (CIS). The CIS framework consists of system value propositions enabling value co-creation and value drivers driv-ing consumers. Data is collected from five different information systems with a Laddering interviewing technique. The object is to find out how values are distributed in value proportions and value drivers of the CIS model and com-pare results in B2B and consumer information systems. The results show that there are differences between the systems but it is impossible to define values based on a type of the system. The most common values in B2B systems are utilitarian values. The consumer information systems include more hedonic values than B2B systems but the values depend more on the characteristics of the system. The most remarkable themes are service process experience and customer goals and outcomes. In addition, social nature of use is a common theme in B2B systems and in consumer information systems customer partici-pation in service production and context of use. The results also show that the most common utilitarian values are related to efficiency and hedonic values to social relationships, identity and developing oneself. The research also con-firms that the CIS model with the Laddering technique reveals the values users associate to the information system.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Hyvä asiakassuhde sosiaalihuollon työikäisten palveluissa : sosiaalityöntekijöiden kokemuksia hyvästä asiakassuhteesta
Nieminen, Pirjo (2017)Tutkimuksen tehtävä on selvittää sosiaalihuollon työikäisten palveluissa työskentelevien sosiaalityöntekijöiden kokemuksia hyvästä asiakassuhteesta. Sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välille muodostuu asiakassuhde ja ... -
Employee entrepreneurial behaviour in SME service development : a qualitative study on effectuation
Häkkinen, Reija, A.; Kansikas, Juha (Inderscience Publishers, 2024)Customer-employee interaction is crucial for organisations’ financial performance and profitability. Co-creation by employees and customers enhances new service development. This study focuses on understanding employees’ ... -
Value Co-Destruction : A Conceptual Review and Future Research Agenda
Lumivalo, Juuli; Tuunanen, Tuure; Salo, Markus (SAGE Publications, 2024)The service-dominant (S-D) logic lens for understanding value co-creation and customers’ interactive roles in the service exchange has emerged as a focal theme of interest among service academics and practitioners. While ... -
Arvon yhteisluonti ja -tuho SaaS palvelun kehittämisessä
Remes, Tuomas (2023)Investointi SaaS (Software-as-a-Service) pohjaisiin ratkaisuihin odotetaan kasvavan räjähdysmäisesti, joten arvon muodostumisen ymmärtämistä kyseisessä kontekstissa oli tärkeää tutkia. Tutkielmassa käsiteltiin arvon ... -
Onko meillä varaa ajatukseen arvon yhteisluonnista julkisissa palveluissa?
Taiminen, Heini (Åbo Akademi, 2023)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.