Show simple item record

dc.contributor.advisorClements, Kati
dc.contributor.authorRemes, Tuomas
dc.date.accessioned2023-05-23T06:10:32Z
dc.date.available2023-05-23T06:10:32Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87103
dc.description.abstractInvestointi SaaS (Software-as-a-Service) pohjaisiin ratkaisuihin odotetaan kasvavan räjähdysmäisesti, joten arvon muodostumisen ymmärtämistä kyseisessä kontekstissa oli tärkeää tutkia. Tutkielmassa käsiteltiin arvon yhteisluonnin ja -tuhon osa-alueita uuden SaaS palvelun kehittämisessä ja käyttöönotossa, sekä kuinka kehittämisen prosessien eri vaiheissa vuorovaikutuksen kautta luodaan arvoa molemmille osapuolille. SaaS palvelun kehittäminen jakautuu suunnitteluun, kehitykseen, toimitukseen sekä käyttöön. Tutkielman tavoitteena oli löytää SaaS palvelun kehittämisen eri vaiheissa tapahtuneita tapahtumia, joissa luodaan tai tuhotaan arvoa toiselle, tai molemmille osapuolille. Tutkielman tuloksista selviää, kuinka vuorovaikutuksen kautta prosessin eri vaiheissa koettua arvoa voidaan yhteisluoda, -tuhota tai alentaa erilaisin toimin. Erilaisia saavutettavia arvoja havaittiin tutkielman empiirisessä osuudessa niin asiakkaalle kuin kohdeyritykselle ja löydökset on eritelty tukeutuen aiheiden aiempaan kirjallisuuteen. Vuorovaikutuksessa muodostuvan arvon yhteisluonnin ja - tuhon lisäksi tutkielmassa löydettiin myös arvoa edistäviä toimia, kuten sopimusjohtamiseen liittyvää arvon edistämistä, turvallisten digitaalisten rajapintojen kautta syntyvää arvon yhteisluontia sekä SaaS palvelun kehittämiseen liittyviä tyypillisiä piirteitä. Tutkielmassa toteutettu kirjallisuuskatsaus koottiin arvon yhteisluonnin ja -tuhon sekä SaaS palvelun kehittämiseen liittyen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena action research metodia hyödyntäen.fi
dc.description.abstractInvestment in SaaS (Software-as-a-Service)-based solutions is expected to grow explosively, so understanding the creation of value in that context was important to study. The thesis discussed different aspects of value co-creation and co-destruction in the development and implementation of a new SaaS service, as well as how value is created for both parties through interaction at different stages of the development process. SaaS service development is divided into planning, development, delivery and use. The aim of the thesis was to find events and actions that took place at different stages of SaaS service development, where value is created or destroyed for one or both parties. The results of the thesis reveal how, through interaction in different stages of the process, perceived value can be co-created, co-destroyed, or diminution through various actions. In the empirical part of the thesis, different achievable values were observed for both the customer and the target company, and the findings have been divided and justified based on the previous literature on the topics. In addition to the co-creation and destruction of value formed during interaction between company and the client, the thesis also found value-adding activities, such as value promotion related to contract management, value co- creation through secure digital interfaces, and typical features related to SaaS service development. The literature review in the thesis was done by analyzing scientific articles related to value co-creation, value co-destruction, and the development of SaaS. The study was done as a qualitative study using the action research method.en
dc.format.extent55
dc.language.isofi
dc.subject.otherSaaS
dc.subject.otherarvon yhteisluonti
dc.subject.otherarvon yhteistuho
dc.titleArvon yhteisluonti ja -tuho SaaS palvelun kehittämisessä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305233176
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysopalvelut
dc.subject.ysokehittäminen
dc.subject.ysoasiakkaat
dc.subject.ysoarvonluonti
dc.subject.ysoliiketoiminta
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record