Arvon yhteisluonti Ympäristönetissä ja sen vaikutukset käytön jatkuvuuteen
Tekijät
Päivämäärä
2020Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan arvon yhteisluontia ja sen vaikutuksia palvelun käytön jatkuvuuteen Lassila & Tikanojan jätehuollon raportointi- ja johtamispalvelu Ympäristönetissä. Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää mitkä tekijät Ympäristönetissä mahdollistavat tai haittaavat arvon yhteisluontia sekä mitkä tekijät Ympäristönetissä vaikuttavat positiivisesti palvelun käytön jatkuvuuteen. Tutkimustuloksia hyödynnetään Ympäristönetin kehityksessä erityisesti palvelun ilmaisen kokeilujakson asiakaspysyvyyden osalta. Tutkielma koostuu teoriaosuudesta ja empiirisestä tutkimuksesta. Teoriaosuus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, jossa määritellään tutkimuksen kannalta keskeisimmät käsitteet ja tutustutaan arvon yhteisluontiin ja palvelun käytön jatkuvuutta käsitteleviin viitekehyksiin ja malleihin. Teoriaosuuden lopussa kirjallisuuskatsauksen perusteella luodaan tutkimusta ohjaamaan arvon yhteisluonnin ja palvelun käytön jatkuvuuden teorioita yhdistävä viitekehys. Empiirisessä tutkimuksessa observoitiin ja haastateltiin Ympäristönetin käyttäjiä. Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että Ympäristönetin arvon yhteisluonnin mahdollistavat ja käytön jatkuvuuteen positiivisesti vaikuttavat tekijät olivat suurelta osin samoja. Arvon yhteisluonnin mahdollistavia ja käytön jatkuvuuteen positiivisesti vaikuttaneita tekijöitä olivat palvelun helppokäyttöisyys, odotukset käyttöä kohtaan ja niiden realisoituminen, hyödyllisyys ja tyytyväisyys käyttöön. Ympäristönetin arvon yhteisluontia haittaavia tekijöitä olivat tukitoimintojen puute, epärealistiset odotukset ja datan saatavuuden viive. Tutkimuksen tulokset olivat yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta linjassa aikaisemman tutkimuksen kanssa.
...
This master's thesis examines value co-creation and its effects on usage continuation in Lassila & Tikanoja's waste management reporting and management service Ympäristönetti. The aim of the study is to understand which factors in Ympäristönetti enable or hinder value co-creation and which factors have a positive effect on usage continuation of the service. The research results will be utilized in the development of the Ympäristönetti, especially to enhance customer retention of the free trial period of the service. The thesis consists of a theoretical part and empirical research. The theory part has been implemented as a literature review, which defines the most important concepts for the research and introduces frameworks and models regarding value co-creation continuation of service usage. At the end of the theory section, a reference framework combining theories value co-creation and service usage continuation is created to guide the research on the basis of the literature review. The empirical study observed and interviewed users of the Ympäristönetti. As a result of the study, it was found that the factors in Ympäristönetti that enable value co-creation and that have a positive effect on the usage continuation were largely the same. Factors enabling value co-creation and positively influencing the usage continuation were ease of use of the service, expectations for use and realization of those expectations, usefulness and satisfaction with use. Factors hindering value co-creation in Ympäristönetti were lack of support functions, unrealistic expectations and delays in data availability. The results of the study, with a few exceptions, were in line with the previous study.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Value co-creation and co-destruction in Untappd
Ulander, Santeri (2022)Tässä pro-gradu tutkielmassa tutkitaan miten arvoa yhteisluodaan ja yhteistuhotaan Untappdissa, sosiaalisessa sovelluksessa, joka pyörii oluen arvostelun ympärillä. Tutkielman tavoitteena on selvittää miten yksilöt ja ... -
Arvon yhteisluonti asuntorakentamisen toimialalla : tapaustutkimus
Räsänen, Iida-Maria (2021)Monissa yrityksissä on tapahtunut selkeä muutos tuotantolähtöisestä toiminnasta asiakaslähtöiseen toimintatapaan, jossa asiakas ja asiakkaan tarpeet toimivat lähtökohtina. Tämä näkyy myös lukuisissa syntyneissä ... -
Arvon yhteisluonti asiakkaiden kanssa jatkuvassa digitaalisessa palveluinnovaatiossa
Liimatainen, Oona (2022)Palvelulähtöinen ajattelutapa on muuttanut käsitystä asiakkaiden roolista osana innovaatiota ja arvonluontia. Yritysten tulisikin nähdä asiakkaat aktiivisena osana palveluiden innovaatiota ja arvonluontia, jotta asiakkaiden ... -
Arvon yhteisluonti ja tuhoaminen palvelurobotiikassa - Case Pepper
Niskakangas, Teemu (2020)Robotiikka tieteenalana on kehittynyt valtavasti viimeisten vuosikymmenten aikana. Samalla robotit ovat yleistyneet osana ihmisten arkipäiväistä elämää ja niiden odotetaan lisääntyvän entisestään teknologian kehityksen, ... -
Asiakasarvon muodostuminen digitaalisessa transformaatiossa : asiakkaiden kokemuksia palveluiden digitalisoinnista
Schüler, Milka (2022)Tässä pro gradu -tutkielmassa syvennytään yritysten toteuttamaan digitaalisen transformaatioon asiakkaan kokeman arvon muodostumisen näkökulmasta. Yhden yrityksen digitaalisen transformaation ulottuvuuden voidaan nähdä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.