Ohjelmoinnin oppimateriaalit suhteessa koulutuksen tehtäviin ja koodimetaforiin
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, miten ohjelmoinnin opetusta lähestytään peruskoulun opettajille suunnatuissa ohjelmoinnin oppimateriaaleissa. Oppimateriaaleilla on vaikutusta siihen, miten ohjelmoinnista puhutaan ja miten sitä tulisi opettaa, joten on tarpeellista tutkia, minkälaisia koodiin ja ohjelmointiin liittyviä arvoja ja asenteita oppimateriaalit välittävät.
Tarkastelin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla kahdeksaa oppimateriaalia, ja vertasin niissä esiin nousevia teemoja Gert Biestan (2010) määrittelemiin koulutuksen tehtäviin sekä Tomi ja Mikko Dufvan (2016) koodimetaforiin. Biestan (2010) koulutuksen tehtävät mahdollistavat ohjelmoinnin opetuksen kasvatuksellisen puolen tarkastelun niin opittavien taitojen, yhteiskunnan vaatimusten kuin oppilaan näkökulmasta. Dufvan ja Dufvan (2016) koodimetaforat mahdollistavat oppimateriaalien tarkastelemisen erityisesti koodin näkökulmasta.
Tutkimuksen mukaan ohjelmoinnin opetus nähdään hyvin teknisestä näkökulmasta, ja lapsille ja nuorille pyritään tarjoamaan ennen kaikkea koodinkirjoitustaitoja tietoyhteiskunnassa toimimiseen. Biestan (2010) näkökulmasta kyse on kvalifikaation ja sosialisaation ylikorostumisesta. Koodimetaforissa (Dufva & Dufva, 2016) korostuvat funktionaalinen ja tulkitseva metafora sekä emansipatorisen näkökulman yhteiskunnallinen puoli.
Funktionaaliset taidot eivät kuitenkaan riitä koodin yhteiskunnallisten vaikutusten tarkasteluun, sillä näin ylläpidetään vallitsevia olosuhteita. Ohjelmoinnin arvovapaana matemaattis-loogisena päättelytaitona edesauttaa koodiutunutta ajattelua, jossa inhimilliset ongelmat pyritään ratkomaan riittävän datan ja oikeanlaisen algoritmin avulla. Opetukseen tulisi siis kuulua myös koodin eettisten kysymysten pohdintaa sekä erilaisia tiedon ja tietämisen muotoja.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ohjelmoinnin opettaminen osana perusopetusta : systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Jahnukainen, Otto (2020)Tässä kandidaatin tutkielmassa tarkastellaan ohjelmoinnnin opettamista perusopetuksessa kansainvälisesti systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla. Katsauksen kohteena on kahden tietotekniikan alan tiedelehden vuosikerrat ... -
Oppimateriaalien kehittäminen, hyödyntäminen ja rooli tieto- ja viestintätekniikan opetuksessa
Ekonoja, Antti (University of Jyväskylä, 2014) -
Ohjelmoinnin opetus Extreme Programming -hengessä
Kosonen, Sami (2005) -
Students' problem solving in the LEGO/Logo learning environment
Suomala, Jyrki (University of Jyväskylä, 1999) -
Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ohjelmoinnin opettamisesta ja itsestään ohjelmoinnin opettajana
Turtiainen, Annina (2023)Tutkimukseni tavoitteena oli saada käsitys siitä millaiseksi luokanopettajaopiskelijat kokevat oman osaamisensa ohjelmoinnin opettajina sekä siitä mitä luokanopettajaopiskelijat ajattelevat ohjelmoinnin opetuksen olevan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.