Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLeino, Kaisa
dc.contributor.authorSirén, Marjo
dc.contributor.authorNissinen, Kari
dc.contributor.authorPuhakka, Eija
dc.date.accessioned2023-05-16T07:31:54Z
dc.date.available2023-05-16T07:31:54Z
dc.date.issued2023fi
dc.identifier.isbn978-951-39-9620-8fi
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86985
dc.description.abstractKansainvälisessä lasten lukutaitotutkimuksessa eli PIRLS-tutkimuksessa (Progress in International Reading Literacy Study) tarkastellaan alakouluikäisten, pääasiassa neljäsluokkalaisten, lukutaidon tasoa ja osaamiseen yhteydessä olevia tekijöitä eri maissa. Oppilaille suunnatun luetunymmärtämisen testin ja oppilaskyselyn lisäksi tutkimus sisältää kyselyt mukaan valittujen luokkien lukemisen opettajille, koulujen rehtoreille ja oppilaiden vanhemmille. Kyselyt tuottavat monipuolista tietoa oppilaiden taustoista sekä oppilaiden ja heidän vanhempiensa lukemiskäytännöistä ja -asenteista, koulujen lukemisen opetuksesta sekä koulujen ja kotien oppimisen olosuhteista. Neljäs vuosi koulussa on merkittävä vaihe, koska tällöin alkaa korostua lukutaidon käyttö uuden oppimisen välineenä. Ensimmäisten kouluvuosien aikana syntyy ja vahvistuu myös lukunautinnon merkitys.fi
dc.relation.ispartofseriesKoulutuksen tutkimuslaitos, Tutkimuksiafi
dc.titlePuoli tuntia lukemista : kansainvälinen lasten lukutaitotutkimus (PIRLS 2021)fi
dc.typebook
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-951-39-9620-8
dc.identifier.doi10.17011/ktl-t/37
dc.relation.numberinseries37fi
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

  • Tutkimuksia [39]
    Koulutuksen tutkimuslaitoksen avoin verkkojulkaisusarja vertaisarvioiduille tutkimuksille

Näytä suppeat kuvailutiedot