Puoli tuntia lukemista : kansainvälinen lasten lukutaitotutkimus (PIRLS 2021)
Abstract
Kansainvälisessä lasten lukutaitotutkimuksessa eli PIRLS-tutkimuksessa (Progress in International Reading Literacy Study) tarkastellaan alakouluikäisten, pääasiassa neljäsluokkalaisten, lukutaidon tasoa ja osaamiseen yhteydessä olevia tekijöitä eri maissa. Oppilaille suunnatun luetunymmärtämisen testin ja oppilaskyselyn lisäksi tutkimus sisältää kyselyt mukaan valittujen luokkien lukemisen opettajille, koulujen rehtoreille ja oppilaiden vanhemmille. Kyselyt tuottavat monipuolista tietoa oppilaiden taustoista sekä oppilaiden ja heidän vanhempiensa lukemiskäytännöistä ja -asenteista, koulujen lukemisen opetuksesta sekä koulujen ja kotien oppimisen olosuhteista. Neljäs vuosi koulussa on merkittävä vaihe, koska tällöin alkaa korostua lukutaidon käyttö uuden oppimisen välineenä. Ensimmäisten kouluvuosien aikana syntyy ja vahvistuu myös lukunautinnon merkitys.
Main Authors
Format
Books
Book
Published
2023
Series
ISBN
978-951-39-9620-8
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9620-8Use this for linking
DOI
https://doi.org/10.17011/ktl-t/37
ISSN
2243-1381
Language
Finnish
Published in
Tutkimuksia / Koulutuksen tutkimuslaitos