Puoli tuntia lukemista : kansainvälinen lasten lukutaitotutkimus (PIRLS 2021)
dc.contributor.author | Leino, Kaisa | |
dc.contributor.author | Sirén, Marjo | |
dc.contributor.author | Nissinen, Kari | |
dc.contributor.author | Puhakka, Eija | |
dc.date.accessioned | 2023-05-16T07:31:54Z | |
dc.date.available | 2023-05-16T07:31:54Z | |
dc.date.issued | 2023 | fi |
dc.identifier.isbn | 978-951-39-9620-8 | fi |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86985 | |
dc.description.abstract | Kansainvälisessä lasten lukutaitotutkimuksessa eli PIRLS-tutkimuksessa (Progress in International Reading Literacy Study) tarkastellaan alakouluikäisten, pääasiassa neljäsluokkalaisten, lukutaidon tasoa ja osaamiseen yhteydessä olevia tekijöitä eri maissa. Oppilaille suunnatun luetunymmärtämisen testin ja oppilaskyselyn lisäksi tutkimus sisältää kyselyt mukaan valittujen luokkien lukemisen opettajille, koulujen rehtoreille ja oppilaiden vanhemmille. Kyselyt tuottavat monipuolista tietoa oppilaiden taustoista sekä oppilaiden ja heidän vanhempiensa lukemiskäytännöistä ja -asenteista, koulujen lukemisen opetuksesta sekä koulujen ja kotien oppimisen olosuhteista. Neljäs vuosi koulussa on merkittävä vaihe, koska tällöin alkaa korostua lukutaidon käyttö uuden oppimisen välineenä. Ensimmäisten kouluvuosien aikana syntyy ja vahvistuu myös lukunautinnon merkitys. | fi |
dc.language.iso | fin | |
dc.relation.ispartofseries | Koulutuksen tutkimuslaitos, Tutkimuksia | |
dc.rights | CC BY-NC 4.0 | |
dc.title | Puoli tuntia lukemista : kansainvälinen lasten lukutaitotutkimus (PIRLS 2021) | |
dc.type | book | |
dc.identifier.urn | URN:ISBN:978-951-39-9620-8 | |
dc.identifier.doi | 10.17011/ktl-t/37 | |
dc.relation.numberinseries | 37 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
Aineistoon kuuluvat tiedostot
Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin
-
Tutkimuksia [40]
Koulutuksen tutkimuslaitoksen avoin verkkojulkaisusarja vertaisarvioiduille tutkimuksille