dc.contributor.advisor | Höylä, Helena | |
dc.contributor.author | Poikonen, Emilia | |
dc.date.accessioned | 2023-05-12T05:32:54Z | |
dc.date.available | 2023-05-12T05:32:54Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86924 | |
dc.description.abstract | Kielenoppimisen ja multimedian välistä yhteyttä on tutkittu jo muutaman vuosikymmenen
ajan, mutta uudelle tutkimukselle on tarvetta kehittyvän median vuoksi. Modernisoituvassa
yhteiskunnassa ja etenkin koulumaailmassa videon ja tekstin yhdistämisen on todettu olevan
hyödyllinen keino oppia englannin kieltä, ja etenkin uutta sanastoa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia Jyväskylän yliopiston englannin kielen opiskelijoiden kokemuksia tekstitysten hyödyntämisestä sanaston oppimisessa katsottaessa englanninkielisiä tv-ohjelmia. Lisäksi tutkimus kartoittaa tulevien englannin opettajien mielipiteitä sekä heidän kokemuksiaan
siitä, miten tekstityksiä voitaisiin hyödyntää opetuksessa tulevaisuudessa. Tutkimuksessa selvitetään myös, kokevatko vastaajat suomenkieliset vai englanninkieliset tekstitykset hyödyllisemmäksi.
Tutkimusta varten laadittiin kyselylomake, johon saivat vastata kaikki englantia joko pää- tai
sivuaineenaan opiskelevat opiskelijat Jyväskylän yliopistossa. Yhteensä 48 englannin opiskelijaa vastasi kyselyyn, joka koostui sekä monivalinta- että avoimista kysymyksistä, ja sisälsi osioita sekä kaikille englannin opiskelijoille että opettajalinjalla opiskeleville. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä, ja tutkimuksen analyysi toteutettiin sisällönanalyysin lisäksi myös tilastollisen analyysin avulla.
Tulokset osoittivat, että vastaajat kokevat molempien tekstitysten kielet hyödyllisiksi omilla
tavoillaan, mutta toteavat englanninkielisten tekstitysten olevan hyödyllisempiä sanaston oppimisen kannalta katsottaessa englanninkielisiä tv-ohjelmia. Lisäksi opettajaopiskelijat ovat
halukkaita hyödyntämään audiovisuaalisia oppimismateriaaleja, kuten tekstityksiä ja tv-sarjoja omassa opetuksessaan tulevaisuudessa. Näin ollen tekstitykset koetaan hyödyllisiksi sanaston oppimisen ja tulevaisuuden kieltenopetuksen kannalta. | fi |
dc.format.extent | 42 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | captions | |
dc.subject.other | multimedia learning | |
dc.subject.other | vocabulary learning | |
dc.title | Finnish university English students’ experiences and intentions in vocabulary learning by watching English TV series with subtitles or captions | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202305123001 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | televisiosarjat | |
dc.subject.yso | kieltenopetus | |
dc.subject.yso | sanavarasto | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | tekstitys | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | television series | |
dc.subject.yso | language teaching | |
dc.subject.yso | vocabulary (knowledge) | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | subtitling | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.subject.yso | teachers | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |