"Puhun nyt omasta kokemuksestani..." : ammatillisten opiskelijoiden argumentointikeinot mielipidetekstissä
Authors
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden argumentaatiota mielipideteksteissä. Tutkielmassa selvitetään, millaisia sisällöllisiä ja rakenteellisia keinoja opiskelijat käyttävät ja kuinka mielipidetekstin rakennemalli toteutuu teksteissä. Tutkimusaineisto koostuu 21 oppitunnilla kirjoitetusta mielipidetekstistä. Teoreettisena viitekehyksenä tutkielmassa käytettiin Marja-Liisa Kakkuri-Knuuttilan viisiportaista argumentaatioanalyysimallia soveltuvin osin sekä Anneli Kauppisen ja Leena Laurisen mielipidetekstin rakennemallia.
Aihe on ajankohtainen, sillä nykypäivänä aktiivisen kansalaisen on kyettävä ilmaisemaan mielipiteensä ja perustelemaan sen sekä kirjallisesti että suullisesti. On myös välttämätöntä pystyä tarkastelemaan kriittisesti vastakkaisia näkemyksiä. Ammatillisessa oppilaitoksessa opiskeleva työelämään valmistautuva nuori tarvitsee taitoja, joiden kautta voi vaikuttaa itseensä ja yhteisöään koskeviin asioihin. Lisäksi yhä useampi ammatillisen tutkinnon suorittanut hakeutuu jatko-opiskelemaan korkeakouluun. Monipuolinen argumentointi kuuluu tekstitaitoihin – kykyyn tuottaa ja tulkita erilaisia tekstejä eri kontekstissa. Näitä taitoja tarvitaan kasvavassa määrin opiskelu- ja työelämässä.
Aineistosta nousi esiin sekä rakenteellisia että sisällöllisiä analyysikeinoja. Miltei kaikissa teksteissä noudatettiin rakennemallia, jota oppitunnilla annettu ohjeistus pitkälti mukaili. Teksteistä löytyi usein yksi pääväite perusteluineen. Suosituimpia argumentointikeinoja olivat järkeen ja yleiseen etuun tai haittaan vetoaminen, kun taas tunteeseen ja yksilön etuun tai haittaan viitattiin hieman vähemmän. Omaa kokemusta käytettiin yleensä tunteeseen vetoamisen yhteydessä. Ohje tai toive esitettiin myös joissakin teksteissä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
“Se oli hyvä juttu, et ei laiteta kaikkii vaan samaa klönttiin.” : ammatillisten oppilaitosten opiskelijoiden kokemukset tarjotusta tuesta
Ylipahkala, Laura; Rimaaja, Lauri (2021)Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella toisen asteen ammatillisten oppilaitosten opiskelijoiden kokemuksia oppilaitoksen heille tarjoamasta tuesta opintojen loppuunsaattamiseksi ja selvittää, minkälaisen merkityksen ... -
Erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden uraohjaus ammatillisessa koulutuksessa
Seppälä, Milla (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella ammatillisessa koulutuksessa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden uraohjausta nuorten kanssa toimivien asiantuntijoiden näkökulmasta. Uraohjaus on ammatillisen koulutuksen ... -
Case: koronan aiheuttaman etäopetuksen vaikutukset opiskelijoiden kokemukseen hyvinvoinnista ammatillisessa koulutuksessa
Heinonen, Tuomas (2021)Koronapandemia aiheutti pitkän etäopetusjakson ammatillisessa koulutuksessa. Tässä tutkimuksessa kartoitettiin opiskelijoiden opintojen sujumista ja opiskelijoiden hyvinvointia tapaustutkimuksella maaliskuussa 2021 yli ... -
Ammattiopiston äidinkielenopettajien ja opiskelijoiden kokemuksia lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksista
Saartoala, Päivi (2009)