Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorJarva, Vesa
dc.contributor.authorKinnunen, Noomi
dc.date.accessioned2023-05-10T05:40:53Z
dc.date.available2023-05-10T05:40:53Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86836
dc.description.abstractTässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden argumentaatiota mielipideteksteissä. Tutkielmassa selvitetään, millaisia sisällöllisiä ja rakenteellisia keinoja opiskelijat käyttävät ja kuinka mielipidetekstin rakennemalli toteutuu teksteissä. Tutkimusaineisto koostuu 21 oppitunnilla kirjoitetusta mielipidetekstistä. Teoreettisena viitekehyksenä tutkielmassa käytettiin Marja-Liisa Kakkuri-Knuuttilan viisiportaista argumentaatioanalyysimallia soveltuvin osin sekä Anneli Kauppisen ja Leena Laurisen mielipidetekstin rakennemallia. Aihe on ajankohtainen, sillä nykypäivänä aktiivisen kansalaisen on kyettävä ilmaisemaan mielipiteensä ja perustelemaan sen sekä kirjallisesti että suullisesti. On myös välttämätöntä pystyä tarkastelemaan kriittisesti vastakkaisia näkemyksiä. Ammatillisessa oppilaitoksessa opiskeleva työelämään valmistautuva nuori tarvitsee taitoja, joiden kautta voi vaikuttaa itseensä ja yhteisöään koskeviin asioihin. Lisäksi yhä useampi ammatillisen tutkinnon suorittanut hakeutuu jatko-opiskelemaan korkeakouluun. Monipuolinen argumentointi kuuluu tekstitaitoihin – kykyyn tuottaa ja tulkita erilaisia tekstejä eri kontekstissa. Näitä taitoja tarvitaan kasvavassa määrin opiskelu- ja työelämässä. Aineistosta nousi esiin sekä rakenteellisia että sisällöllisiä analyysikeinoja. Miltei kaikissa teksteissä noudatettiin rakennemallia, jota oppitunnilla annettu ohjeistus pitkälti mukaili. Teksteistä löytyi usein yksi pääväite perusteluineen. Suosituimpia argumentointikeinoja olivat järkeen ja yleiseen etuun tai haittaan vetoaminen, kun taas tunteeseen ja yksilön etuun tai haittaan viitattiin hieman vähemmän. Omaa kokemusta käytettiin yleensä tunteeseen vetoamisen yhteydessä. Ohje tai toive esitettiin myös joissakin teksteissä.fi
dc.format.extent28
dc.language.isofi
dc.subject.othermielipideteksti
dc.title"Puhun nyt omasta kokemuksestani..." : ammatillisten opiskelijoiden argumentointikeinot mielipidetekstissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305102917
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysogenret
dc.subject.ysoargumentointi
dc.subject.ysoammatillinen koulutus
dc.subject.ysoretoriikka
dc.subject.ysoopiskelijat


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot