Palkitseminen z-sukupolven sitouttajana asiantuntijatyössä
Authors
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Tässä pro-gradu tutkielmassa tarkastellaan palkitsemisen vaikutuksia korkeakoulutettujen, Suomessa asiantuntijatehtävissä työskentelevien z-sukupolven edustajien organisaatioon sitoutumiseen. Tarkastelussa on palkitsemisen kokonaisuuden eli aineellisten ja aineettomien palkitsemismenetelmien rooli sitoutumisessa. Lisäksi tarkastellaan, miten oikeudenmukaisuus näyttäytyy palkitsemisen osalta, ja minkälainen vaikutus sillä on sitoutumiseen. Tutkimusaineisto kerättiin laadullisin menetelmin, puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla haastattelemalla kuutta z-sukupolven edustajaa. Saatu aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Teoreettinen viitekehys muodostuu aiemmasta kirjallisuudesta ja tutkimuksista koskien z-sukupolvea. Lisäksi keskiössä on Meyerin & Allenin (1991) kolmen komponentin sitoutumismalli, palkitseminen sekä palkitsemisen kokonaisuus Hakosen & Nylanderin (2015) esittämänä sekä J. Stacy Adamsin (1965) oikeudenmukaisuusteoria. Tutkimustulokset esittävät, että z-sukupolven osalta palkitseminen nähdään erittäin merkittävänä tekijänä organisaatioon sitoutumisessa. Erityisesti aineettomien palkitsemismenetelmien merkitys on huomattava, vaikkakin arvostus myös aineellisten palkitsemismenetelmien osalta on suuri. Tutkimuksessa tunnistettiin affektiiviseen sekä jatkuvuussitoutumiseen liittyviä piirteitä. Piirteitä normatiivisesta sitoutumisesta ei esiintynyt. Suuren osan z-sukupolven edustajista tunnistettiin kokevan palkitsemisen epäoikeudenmukaisena alipalkitsemisen kautta, minkä nähtiin olevan yhteydessä laskevasti organisaatioon sitoutumiseen. Epäoikeudenmukaisuutta korjataan palkan-korotusta vaatimalla, työpanosta muokkaamalla sekä työstä irtisanoutumalla. Tutkimus tarjoaa organisaatioille informaatiota z-sukupolven ajatuksista ja käytöksestä puhuttaessa organisaatioon sitoutumisesta. Se tarjoaa suuntaa antavan katsauksen palkitsemisen vaikutuksista organisaatioon sitoutumiseen, palkitsemismenetelmien välisistä eroista sitouttajana sekä siitä, minkälaisia vaikutuksia palkitsemisen oikeudenmukaisuudella on sitoutumiseen.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Y-sukupolven sitoutuminen organisaatioon : kokemuksia palkitsemisen roolista organisaatioon sitoutumisessa
Hamara, Riikka (2019)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan asiantuntijatyötä tekevien Y-sukupolven edustajien sitoutumista organisaatioon. Tutkimuksessa keskitytään erityisesti palkitsemiskeinojen rooliin organisaatioon sitoutumisessa. ... -
Vaikuttajamarkkinoinnin rooli Z-sukupolven kuluttajakäyttäytymisessä
Eskelinen, Henri (2020)Kuluttajakäyttäytyminen on ollut suurten digitaalisten muutosten keskellä varsinkin 2000-luvun vaihteen jälkeen. Perinteisestä markkinoinnista on siirrytty digitaaliseen markkinointiin, joka on sekin saanut omat ... -
Z-sukupolven käsityksiä lifestyle-vaikuttajien uskottavuudesta ruokavaikuttajina
Aarnivuo, Pauliina (2021)Sosiaalisen median lifestyle-vaikuttajien potentiaali on nähty elintarvikealalla, ja yritykset hyödyntävätkin tällaisia vaikuttajia markkinoidessaan etenkin runsaasti prosessoitua ruokaa nuorille. Tietoa puuttuu kuitenkin ... -
Yritysaktivismi Z-sukupolven kuluttajien näkökulmasta
Väänänen, Natalia (2022)Yritysaktivismi on nouseva trendi, jonka monet yritykset sisällyttävät markkinointiinsa. Sen kautta yritykset ottavat kantaa yhteiskunnallisiin asioihin ja pyrkivät yleensä saamaan aikaan jonkinlaista muutosta. Yritysten ... -
Z-sukupolven motivaatio energian säästämistä kohtaan
Halme, Oona (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, miten voidaan saada aikaan käyttäytymisen muutos kohti energiaa säästävää kulutusta. Tutkimuksen kohteeksi on valittu Z-sukupolvi ja erityisesti heidän motivaationsa ...