Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTakala, Tuomo
dc.contributor.authorLintukangas, Emma
dc.date.accessioned2023-05-10T05:31:42Z
dc.date.available2023-05-10T05:31:42Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86833
dc.description.abstractTässä pro-gradu tutkielmassa tarkastellaan palkitsemisen vaikutuksia korkeakoulutettujen, Suomessa asiantuntijatehtävissä työskentelevien z-sukupolven edustajien organisaatioon sitoutumiseen. Tarkastelussa on palkitsemisen kokonaisuuden eli aineellisten ja aineettomien palkitsemismenetelmien rooli sitoutumisessa. Lisäksi tarkastellaan, miten oikeudenmukaisuus näyttäytyy palkitsemisen osalta, ja minkälainen vaikutus sillä on sitoutumiseen. Tutkimusaineisto kerättiin laadullisin menetelmin, puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla haastattelemalla kuutta z-sukupolven edustajaa. Saatu aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Teoreettinen viitekehys muodostuu aiemmasta kirjallisuudesta ja tutkimuksista koskien z-sukupolvea. Lisäksi keskiössä on Meyerin & Allenin (1991) kolmen komponentin sitoutumismalli, palkitseminen sekä palkitsemisen kokonaisuus Hakosen & Nylanderin (2015) esittämänä sekä J. Stacy Adamsin (1965) oikeudenmukaisuusteoria. Tutkimustulokset esittävät, että z-sukupolven osalta palkitseminen nähdään erittäin merkittävänä tekijänä organisaatioon sitoutumisessa. Erityisesti aineettomien palkitsemismenetelmien merkitys on huomattava, vaikkakin arvostus myös aineellisten palkitsemismenetelmien osalta on suuri. Tutkimuksessa tunnistettiin affektiiviseen sekä jatkuvuussitoutumiseen liittyviä piirteitä. Piirteitä normatiivisesta sitoutumisesta ei esiintynyt. Suuren osan z-sukupolven edustajista tunnistettiin kokevan palkitsemisen epäoikeudenmukaisena alipalkitsemisen kautta, minkä nähtiin olevan yhteydessä laskevasti organisaatioon sitoutumiseen. Epäoikeudenmukaisuutta korjataan palkan-korotusta vaatimalla, työpanosta muokkaamalla sekä työstä irtisanoutumalla. Tutkimus tarjoaa organisaatioille informaatiota z-sukupolven ajatuksista ja käytöksestä puhuttaessa organisaatioon sitoutumisesta. Se tarjoaa suuntaa antavan katsauksen palkitsemisen vaikutuksista organisaatioon sitoutumiseen, palkitsemismenetelmien välisistä eroista sitouttajana sekä siitä, minkälaisia vaikutuksia palkitsemisen oikeudenmukaisuudella on sitoutumiseen.fi
dc.format.extent72
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othersitoutuminen
dc.titlePalkitseminen z-sukupolven sitouttajana asiantuntijatyössä
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305102914
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJohtaminenfi
dc.contributor.oppiaineManagement and Leadershipen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20424
dc.subject.ysooikeudenmukaisuus
dc.subject.ysositouttaminen
dc.subject.ysopalkitseminen
dc.subject.ysoz-sukupolvi
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright