dc.contributor.advisor | Mäntylä, Katja | |
dc.contributor.author | Kuitunen, Minttumaari | |
dc.date.accessioned | 2023-05-08T06:15:26Z | |
dc.date.available | 2023-05-08T06:15:26Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86789 | |
dc.description.abstract | Podcasteja on hyödynnetty kielten opetuksessa eri tavoin 2000-luvun alusta alkaen (Evans 2008, McLoughlin, Lee ja Chan 2006, Sze 2006, Rosell-Aguilar 2007). Podcastit voidaan jakaa kategorioihin erilaisin perustein. Tämän tutkielman puitteissa olennaisin on jako viihteeksi tarkoitettuihin podcasteihin, kielten opetukseen suunnattuihin podcasteihin ja niin opettajien kuin oppijoiden itse tuottamiin podcasteihin (Rosell-Aquilar 2007). Kielten opetuksessa on mahdollista hyödyntää kaikkia mainittuja kategorioita erilaisin tavoin, joskin tämä materiaalipaketti keskittyy oppijoiden itse tekemiin podcasteihin ja hyödyntää viihteeksi suunnattuja podcasteja käytetyissä materiaaleissa.
Vieraaseen kieleen ja erityisesti sen puhumiseen voi oppijoilla liittyä ahdistusta ja pelkoa (Horwitz, Horwitz ja Cope 1986). Suomalainen koulujärjestelmä on pitkään korostanut oikeakielisyyttä ja taitoa kääntää tekstiä tyylipuhtaasti kielestä toiseen (Rissanen, Taavitsainen and Nevalainen 2004). Lukion nykyisessä opetussuunnitelmassa näkyy kuitenkin yleisesti vallitseva näkemys kommunikatiivisuuden merkityksestä kielten opetuksessa (Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019), jota myös kielen oppimisen tutkimus korostaa. Tämä tarkoittaa suurempaa määrää tilanteita, joissa oppijoiden oletetaan käyttävän vierasta kieltä suullisesti opinnoissaan, mikä voi johtaa kielen puhumiseen liittyvään ahdistukseen. Path to Podcasting -materiaalipaketin tavoitteena on tarjota oppijoille mahdollisuus käyttää kieltä projektityöskentelyn välineenä ja madaltaa rimaa puhua vieraalla kielellä.
Materiaalipaketti nojaa vahvasti Kolbin (1984) kokemuksellisen oppimisen kehän teoriaan, jonka mukaan oppijat rakentavat uusia käsityksiä käsiteltävästä aiheesta aiempien kokemuksiensa perusteella ja hyödyntävät näitä käsityksiä uusissa kokemuksissa.
Tämä materiaalipaketti on suunnattu lukion toisen ja kolmannen vuoden opiskelijoille. Materiaalipaketti on toteutettu verkkosivujen muodossa ja sen tarkoituksena on tutustuttaa opiskelijat podcasteihin projektityöskentelyluonteisesti. Nettisivut sisältävät 10x75 minuutin oppituntien suunnitelmat, jotka on jaettu kahteen osaan. Näistä osista ensimmäinen keskittyy esittelemään podcasteihin liittyviä käytäntöjä sekä podcast-tyyppejä erilaisin tehtävin ja toisessa osassa opiskelijat pääsevät työstämään omaa podcast-jaksoaan. | fi |
dc.format.extent | 40 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | material package | |
dc.subject.other | online module | |
dc.subject.other | podcast module | |
dc.title | Path to podcasting : a material package for a podcasting module in upper secondary school | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202305082879 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | kieltenopetus | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | podcastit | |
dc.subject.yso | suullinen kielitaito | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | language teaching | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | study material | |
dc.subject.yso | podcasts | |
dc.subject.yso | oral language skills | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.subject.yso | general upper secondary school | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |